Aktualności

Drukuj Powiększ tekst (skrót: +) Pomniejsz tekst (skrót: -)
Modernizacja „Siódemki” – co nowego?
23 kwietnia 2019

Ostatnie posiedzenie Komisji Ładu Przestrzennego w całości zostało poświęcone rozbudowie linii kolejowej z Warszawy do Lublina. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele PKP PLK, Starostwa Powiatowego w Otwocku, właściciele działek w pobliżu realizowanej inwestycji oraz zainteresowani nią mieszkańcy Józefowa.

 

Głównym tematem rozmów był projekt budowy tunelu pod torami w osi ulic Matejki – Cicha oraz wiaduktu w osi ulic Werbeny – Brucknera. Przedstawiono najnowsze plany oraz oddziaływanie inwestycji na niektóre działki.

Według projektu, wiadukt ma być zakończony rondami (po stronie wschodniej mają być to dwa ronda). Projektant przewidział również dodatkowe pasy ruchu po obu stronach torów, aby umożliwić przejazd ulicą Sikorskiego i Piłsudskiego bez wjeżdżania na ronda.

Budowa tunelu również wiąże się z rondami, które są niezbędne, aby po wyjechaniu spod poziomu gruntu na ulice Sikorskiego/Piłsudskiego można było zawrócić i włączyć się do ruchu w przeciwnym kierunku. Budowa tych skrzyżowań pociąga za sobą konieczność wykupu części nieruchomości niezbędnych do budowy infrastruktury drogowej wraz z jej odwodnieniem. Inwestycja realizowana będzie w oparciu o Ustawę o transporcie kolejowym.

Istniejące perony wraz z poczekalniami, wiatami peronowymi zostaną przebudowane (z uwzględnieniem warunków Konserwatora Zabytków). Przy każdym peronie powstaną po dwa przejścia podziemne dostosowane do osób z ograniczoną możliwością poruszania się.  Piesi w Józefowie będą mogli przeprawić się przez tory  również wzdłuż wiaduktu i tunelu oraz przejściem podziemnym przy „starej Wiązowskiej”. Dla rowerzystów zaprojektowano drogi rowerowe zarówno na wiadukcie jak i w tunelu.

Prace mają rozpocząć się w przyszłym roku i potrwać do 2023 r. Ruch pociągów w tym czasie ma zostać zachowany.

Przedstawiciele PKP PLK potwierdzili informacje o planach budowy również czwartego toru. Oba nowe tory mają powstać na odcinku od przystanku osobowego Warszawa Gocławek do stacji Otwock, w Józefowie - po skrajnych stronach, tj. jeden po wschodniej, a drugi po zachodniej stronie. Tory dodatkowe będą obsługiwały ruch dalekobieżny. Likwidacji ulegną przejazdy kolejowo-drogowe w Radości, Falenicy, Michalinie oraz Józefowie.  

Inwestor, pytany o powstanie ekranów dźwiękochłonnych odpowiedział, że projekt nie przewiduje ich budowy, jednak ostateczna decyzja w tej kwestii zapadnia po powtórnej ocenie oddziaływania na środowisko, która zostanie przeprowadzona po zakończeniu inwestycji.

(UM Józefów)

Pliki do pobrania: