Józefów. Portal Urzędu Miasta. Ładowanie...

Anna Dubois, Tomasz Japa, Agnieszka Suchocka Studio Architektury, Warszawa; ZZ Architektura Zofia Zuchowicz, Gdańsk

Przy wyborze umiejscowienia budynku na rozległej działce kierowano się przede wszystkim zapewnieniem jak największego bezpośredniego dostępu z budynku do parku. Od tej strony - z widokiem na drzewa - zlokalizowano główne przestrzenie obiektu – wypożyczalnie i sale dydaktyczne. W ten sposób park stanowi bufor akustyczny dla okolicznej zabudowy. Od strony domów jednorodzinnych zaprojektowano strefę obsługującą. Ponadto wybrana lokalizacja obiektu dzieli działkę na dwie części odpowiadające dwóm funkcjom znajdującym się w budynku.

Bibliotece odpowiada ogólnodostępna część parku znajdująca się na skrzyżowaniu ul. 11 listopada i ul. Asnyka. Jest to strefa najbardziej dostępna z okolicznych ulic. Stanowi ona przedpole dla funkcji publicznych znajdujących się wewnątrz. W tej części stworzono nowe ścieżki prowadzące do wejścia do budynku. Przeorganizowano też, aby lepiej pasowały do nowego układu, istniejące, ogólnodostępne place zabaw oraz do kalisteniki (z możliwością pozostawienia ich w obecnej lokalizacji). Od tej strony, przy budynku, umieszczono ogródek kawiarniany.

Na oddzielonej od ulicy części działki, stworzono podzielony na strefy ogród przedszkolny. Wzdłuż sal dydaktycznych wydzielono przestrzeń dla dzieci młodszych, natomiast w głębi działki rozległy leśny plac zabaw dla dzieci starszych. Przy budynku przewidziano też połączony ze strefą kuchenną ogród z własnymi uprawami oraz kompostownikiem. W części uprawnej zaprojektowano pszczelarium oraz zlokalizowano domki dla owadów. Część parkingową zgodnie z wytycznymi konkursu zlokalizowano na wewnętrznej części działki, z wjazdem od ul. Grottgera. Przewidziano też klika miejsc postojowych wzdłuż ul. Asnyka.

Poprzesuwane względem siebie drewniane kostki grają ze sobą, tworząc ciekawe perspektywy i wglądy do wnętrza budynku z jego sercem – sosnowym dziedzińcem. Okalające budynek podium wykończone jest drewnianą koronką filtrującą światło przedostające się do wnętrza. Ornament ten pojawia się w wielu elementach budynku – w różnej skali – stropie, balustradach - stanowiąc subtelne nawiązanie do świdermajerowskich detali. Także kolor zielony, wykorzystany do zaakcentowania ważnych elementów budynku zaczerpnięto z malowanych ganków willi.

Analizując architekturę Świdermajera wyróżniono następujące jej cechy. Konstrukcja drewniana, lekkość, ażurowość, rozczłonkowanie bryły. Geometryczny rzut. Połączenia/wglądy widokowe z otoczeniem. Niewielka skala. Te, zaobserwowane istotne jakości architektury Świdermajera, w sposób niedosłowny wykorzystano do kreowania obiektu.


Aby zlokalizować dwie zadane funkcje w jednym obiekcie, zdecydowano się wydzielić je od siebie, oddzielając strefy wejściowe i klarownie wyznaczając granice między nimi. Zdecydowano się także zminimalizować powierzchnię obiektu traktując niektóre przestrzenie w sposób elastyczny, jako przestrzenie o nieprzypisanej sztywno funkcji, mogące służyć zmieniającym się potrzebom użytkowników – np. przestrzeń wielofunkcyjną biblioteki czy jadalnię w przedszkolu. A także łącząc niektóre funkcje np. zdecydowano się na połączenie
wypożyczalni dla dzieci z wypożyczalnią dla nastolatków. Taka elastyczność rzutu może sprawdzić się także w wyjątkowych okolicznościach np. w trakcie pandemii. Przewidziano m. in. możliwość zmiennej cyrkulacji użytkowników po budynku.


Biblioteka jako funkcja publiczna ma swoje główne wejście od strony ul. Asnyka. W podcieniu zlokalizowano miejsca postojowe dla rowerów oraz książkomat – dostępny z zewnątrz, poza godzinami pracy biblioteki. Wchodząc do budynku przed sobą mamy widok na dziedziniec z jego sosnowym zagajnikiem. Tutaj zlokalizowana jest główna przestrzeń wielofunkcyjna. Dziedziniec stanowi zewnętrzne przedłużenie tej strefy, oferując dodatkową przestrzeń np. wystawienniczą, warsztatową. Na prawo od niego wydzielono bibliotekę
multimediów oraz pracownię komputerową. Za nimi znajduje się część administracyjno-zapleczowa. Natomiast po lewej stronie – z widokiem na park - znajdują się główne przestrzenie biblioteki – wypożyczalnie. Strefa dziecięca znajduje się na parterze, a na piętrze przestrzeń dla dorosłych. Na parterze znajduje się także, odsunięta od głównej ulicy, kawiarnia (z możliwością autonomicznego funkcjonowania). Kawiarnia poprzez szklane przepierzenie graniczy ze strefą dla dzieci – rodzice mogą siedzieć w kawiarni, obserwując prowadzone tam zajęcia. Ponadto z zewnętrznego tarasu kawiarni otwiera się widok na plac zabaw dla dzieci.

Do przedszkola można dojść z dwóch kierunków – z parkingu przy ul. Grottgera, albo od ulic 11 Listopada i Asnyka. Oba te kierunki prowadzą przez park. Zdecydowano się umieścić wejście do przedszkola w głębi działki w celu zapewnienia intymności i bezpieczeństwa - przy głównym wejściu do budynku nie znajduje się bezpośrednio żadna ulica.

Wejście do przedszkola także umożliwia bezpośredni wgląd na dziedziniec, znajdujący się na wprost. Po prawej stronie znajduje się szatnia dla dzieci starszych. Po lewej widzimy główny hol z otwartą klatką schodową. Na parterze, najbliżej wejścia, znajdują się sale dla dzieci młodszych z własnymi oddzielnymi przestrzeniami szatniowymi. Dalej znajduje się osłonięte wyjście do przedszkolnego ogrodu zabaw oraz jadalnia wraz z salą ruchową. Sale dla dzieci starszych znajdują się na piętrze. Sale dydaktyczne łączy tutaj sala
warsztatowa/terapeutyczna stanowiąca dodatkową przestrzeń dla dzieci.

W głębi budynku znajduje się przestrzeń zapleczowo-administracyjna. Na parterze jest to kuchnia oraz pomieszczenia magazynowo-techniczne, graniczące bezpośrednio z podjazdem dla śmieciarki oraz zaopatrzenia. Na piętrze są to gabinety pracowników przedszkolnych – dyrektora, psychologa, logopedy oraz pokój nauczycielski z zapleczem socjalnym.


Rozmieszczenie funkcji na parterze budynku uwzględnia możliwość (tylko jeśli będzie taka wola ze strony administracji obiektów) współdzielenia niektórych pomieszczeń. Przede wszystkim taką wspólną przestrzeń stanowi wewnętrzny dziedziniec – można umożliwić wyjście na niego zarówno z biblioteki jak i z przedszkola. Pomyślany pierwotnie, jako przedłużenie strefy wielofunkcyjnej biblioteki, może stać się dodatkową – zewnętrzną salą przedszkolną gdzie np. dzieci mogłyby obcować ze sztuką prezentowaną podczas wystaw organizowanych w bibliotece. 

Także sala zajęć ruchowych, znajdująca się na granicy przedszkola i biblioteki, mogłaby być współdzielona – w ciągu dnia służyć, jako sala ruchowa dla dzieci, natomiast wieczorem gościć wydarzenia organizowane przez bibliotekę. Istnieje też możliwość połączenia jej z główną strefą wielofunkcyjną biblioteki. 

Trzecim punktem styku jest strefa dziecięca biblioteki, która graniczy bezpośrednio z holem wejściowym przedszkola. Można sobie wyobrazić, że dzieci mogą uczestniczyć w warsztatach organizowanych w bibliotece, albo w sposób łatwy przechodzić do dziecięcej wypożyczalni bez konieczności wychodzenia na zewnątrz. Może to zachęcać dzieci i rodziców (w tej części zlokalizowana jest też kawiarnia) do korzystania z usług biblioteki.

Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij