Józefów. Portal Urzędu Miasta. Ładowanie...

Banery - zlikwiduj albo dostosuj

12 kwietnia 2023

Przypominamy że zgodnie z „uchwałą reklamową” podjętą przez Radę Miasta 30 września 2021 r reklamy, banery i szyldy muszą zostać zlikwidowane bądź dostosowane do zapisów uchwały. To odpowiedź na apele mieszkańców i kolejne działanie w kierunku upiększania przestrzeni naszego miasta.

 

W połowie kwietnia b.r zostanie przeprowadzona inwentaryzacja reklam i nośników reklamowych na terenie miasta, zgodnie z podpisaną umową w ramach kolejnego etapu wdrażania uchwały reklamowej.

 

Już ponad rok temu, 30 września 2021 r. Rada Miasta Józefowa podjęła „uchwałę nr 336/VIII/2021 o zasadach i warunkach sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń, która na terenie całego miasta w ramach aktu prawa miejscowego reguluje kwestie wspomnianych elementów zagospodarowania przestrzennego.” Uchwała weszła w życie 20 listopada 2021 r i od tego dnia określony został 12 miesięczny okres na dostosowanie tablic i urządzeń reklamowych, które do dnia wejścia w życie uchwały powstały bez pozwolenia na budowę lub stosownego zgłoszenia - do parametrów zgodnych z uchwałą.

Bardzo istotne jest rozróżnienie, co jest szyldem a co reklamą, tablicą lub urządzeniem reklamowym, o których mowa jest w uchwale reklamowej podjętej przez RM Józefowa. Z uwagi na to, że są to definicje ustawowe, nie mogły być zacytowane wprost z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. I tak:

"szyld" – to tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe informującą o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują

„reklama" - upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne

„tablica reklamowa" - to przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy, w szczególności baner reklamowy, reklamę naklejaną na okna budynków i reklamy umieszczane na rusztowaniu, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem,

„urządzenie reklamowe" - to przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem

Opłacie reklamowej będą podlegały tylko tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, a z opłat zwolnione są szyldy, czyli tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, które informują o prowadzonej w danym miejscu działalności. Ten sam szyld usytuowany na sąsiedniej nieruchomości staje się już tablicą reklamową! Szyld, który wymienia marki stosowanych urządzeń lub produktów również jest reklamą.

Po 20 listopada 2022 r. wszystkie nowe tablice i urządzenia reklamowe sytuowane zgodnie z przepisami prawa budowlanego muszą bezwzględnie spełniać wymagania uchwały, a po inwentaryzacji od nowego roku będą podlegały opłatom.

Już teraz należy sprawdzić, czy na naszych ogrodzeniach, drzewach czy budynkach nie wiszą bannery reklamowe, gdyż te są w ogóle zakazane przez uchwałę i muszą być bezwzględnie usunięte. Czy tablice i urządzenia reklamowe nie przekraczają 25% powierzchni elewacji budynku od strony ulicy, miejsc publicznych? Czy nie są billboardami o powierzchni powyżej 13 m2 (większe mogą pozostać tylko te urządzenia, które zostały wybudowane zgodnie z ustawą prawo budowlane).

Tutaj wszystkim powinno zależeć, żeby uchwalenie uchwały przyniosło efekty, gdyż ta została opracowana tylko i wyłącznie dla podniesienia estetyki miasta. Już dawno zostało dowiedzione, że nadmiarowa liczba reklam tylko przynosi chaos informacyjny, a w żaden sposób nie podnosi jakości świadczonych usług oraz łatwości ich odnalezienia.

Bardzo dotkliwe będą kary za niedostosowanie tablic i urządzeń reklamowych do wymagań uchwały, ponieważ zgodnie przepisami Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a ta, za nielegalne reklamy przewiduje kary w wysokości 40-krotności stawek ustalonych przez gminę (planowana dzienna stawka części stałej opłaty reklamowej będzie wynosić obecnie 3,14 zł natomiast dzienna stawka części zmiennej będzie wynosić  0,28 zł za 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy).

Należy pamiętać, że w dążeniu do uporządkowania miasta w zakresie nadmiernej ilości reklam nie chodzi o maksymalizację wpływu środków za opłaty i  kary do zasobu Gminy – tutaj istotą jest faktyczna likwidacja tego zjawiska. W największym stopniu zależy to od nas samych – mieszkańców i użytkowników wspólnych przestrzeni miasta.   

Uchwała dostępna jest w BIP: https://jozefow.bip.eur.pl/public/?id=216678 .

 

(Miasto Józefów)

Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij