Józefów. Portal Urzędu Miasta. Ładowanie...

BM Architekci Marcin Burek Marcin Mańkowski Warszawa

Zaproponowano podział na dwie bryły, o spadzistych dachach, które połączone są parterowym, ażurowym łącznikiem. Dodatkowo, aby zgubić skalę budynku obie główne części ustawiono do siebie prostopadle. Budynki tak usytuowano na działce, by możliwe było zachowanie jak największej ilości istniejących drzew oraz stworzenie przestrzeni publicznej, półprywatnej oraz prywatnej w formie placu zabaw dla przedszkola, możliwie najlepiej nasłonecznionego. Jednocześnie, usytuowanie budynku nie koliduje z istniejącym, ogólnodostępnym placem zabaw i siłownią zewnętrzną i nie wymaga ich relokacji.

Jako materiały okładzinowe zdecydowano się użyć drewna, jasnoszarej blachy na rąbek stojący i szkła. Drewniana elewacja ma nawiązywać do charakterystycznej dla okolicy zabudowy typu Świdermajer. Na szczytowej elewacji przedszkola wprowadzono dyskretny detal bezpośrednio zapożyczony z tego typu budynków. Drewniane deskowanie ma swoją kontynuację na dachu budynku. Aby dodatkowo zróżnicować bryły, część elewacji oraz dach biblioteki obłożono blachą na rąbek stojący w kolorze jasnoszarym.

W obu budynkach, od strony południowej zaprojektowano duże okna z roletami, za pomocą których można regulować nasłonecznienie pomieszczeń.

Podział funkcji na bibliotekę i przedszkole znajduje swoje odzwierciedlenie zarówno w bryle jak i w podziale pomieszczeń. Obie części posiadają osobne wejścia, co pozwala im działać zupełnie niezależnie, niemniej jednak mają możliwość jednoczesnego funkcjonowania i przemieszczania się wewnątrz budynku pomiędzy obiema strefami.

 


Przedszkole
Wejście do przedszkola prowadzi przez parterowy, ażurowy łącznik, w którym na środku pozostawiono obecnie rosnącą tam sosnę. Przestrzeń ta przewidziana jest jako ogólnodostępna dla rodziców i dzieci korzystających z przedszkola. Z pomieszczenia hallu wejściowego mamy możliwość przejścia do części biurowo-administracyjnej przedszkola, szatni dla dzieci albo do budynku biblioteki. Mamy także wgląd na przedszkolny plac zabaw z ogrodem warzywno-kwiatowym na pierwszym planie. Tuż przy wejściu znajduje się wózkownia oraz ogólnodostępna toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych. Poza tym na parterze znajduje się jeszcze sala wielofunkcyjna, gdzie dzieci jedzą posiłki, a po wydzieleniu strefy bądź uprzątnięciu stolików, mogą uczestniczyć w zajęciach ruchowych. W bezpośrednim sąsiedztwie sali wielofunkcyjnej zaprojektowano zaplecze kuchenno-magazynowe ze wszystkimi niezbędnymi pomieszczeniami.

Dostęp na piętro jest ograniczony i odbywać się będzie wyłącznie za pozwoleniem obsługi. Na piętrze przewidziano 5 sal zajęć, każda wyposażona w toaletę dla dzieci i podręczny magazynek z pomieszczeniem porządkowym. Ponadto zaprojektowano pokój nauczycielski z węzłem sanitarnym dla nauczycieli oraz gabinety psychologa i logopedy. Starano się, aby wszystkie pomieszczenia posiadały duże okna wpuszczające dużą ilość światła dziennego do środka oraz pozwalające dzieciom na obserwację gęsto zadrzewionego terenu. Aby uniknąć nadmiernego nagrzewania się pomieszczeń, użyto szyb atermicznych oraz zewnętrznych rolet, a same okna umieszczono z głębokimi glifami i okapami. Wszystkie okna posiadają możliwość otwierania i przewietrzenia pomieszczeń.

Na kondygnacji podziemnej umieszczono pomieszczenia magazynowe i techniczne. Wszystkie kondygnacje przedszkola dostępne są dla osób niepełnosprawnych za pomocą dźwigu windowego i klatki schodowej. Na korytarzu pierwszego piętra zaprojektowano zjeżdżalnię dla dzieci, którą mogą dostać się do szatni na parterze budynku.

 

Biblioteka

Budynek biblioteki publicznej posiada główne, oddzielne wejście od ul. 11 Listopada, ale istnieje również możliwość wejścia do niego z hallu wejściowego przedszkola. Zapewnia to możliwość korzystania przez dzieci przedszkolne z zasobów biblioteki, a także stwarza możliwość prowadzenia zajęć w części bibliotecznej budynku.

Funkcje biblioteki usytuowane są wzdłuż głównej osi komunikacyjnej prowadzącej od wejścia głównego, aż do wejścia od strony przedszkola. Na osi głównej budynku umieszczono „wyspę” przeznaczoną dla obsługi czytelni i biblioteki. Tuż za wejściem do budynku zaprojektowano otwartą przestrzeń wielofunkcyjną, którą za pomocą mobilnych akustycznych ścianek działowych można dzielić na mniejsze powierzchnie.

W pobliżu przestrzeni wielofunkcyjnej przewidziano miejsce na kawiarnię wraz z zapleczem. Dzięki dużym przeszkleniom istnieje możliwość otwarcia obiektu w porze letniej na ogródek kawiarniany znajdujący się od strony ul. Asnyka i ogólnodostępnego placu zabaw i siłowni zewnętrznej. Po przeciwnej stronie przestrzeni wielofunkcyjnej wygospodarowano przestrzeń na szatnię oraz magazyn książek z regałami jezdnymi. W pomieszczeniu magazynowym znajduje się też stół i całodobowa wrzutnia dla książek. W dalszej części budynku zaprojektowano ogólnodostępne toalety, windę, klatkę schodową oraz oddzielną czytelnię, która dzięki dużemu przeszkleniu ma wgląd do wypożyczalni.

Naprzeciwko głównego wejścia do biblioteki znajduje się wejście do największej przestrzeni obiektu – wypożyczalni. Jest to pomieszczenie dwukondygnacyjne, z antresolą, o wysokości przekraczającej 7,5m. Z obydwu stron posiada duże przeszklenia zapewniające użytkownikom przenikanie światła naturalnego oraz otaczającej zieleni do środka pomieszczenia. W centralnym punkcie wypożyczalni umieszczono „wyspę” przeznaczoną dla pracowników wypożyczalni oraz poszczególnych czytelni. Aby możliwie oddzielić hałas z czytelni dziecięcej, umieszczono ją na antresoli znajdującej się na pierwszej kondygnacji. Tam też znajduje się oddzielne stanowisko dla osoby opiekującej się tą częścią. Dostęp na antresolę zapewniony jest z ogólnodostępnej klatki schodowej i windy, a także wewnętrznymi
schodami umieszczonymi w przestrzeni wypożyczalni głównej. Nad całością zaprojektowano strukturę z drewnianych dźwigarów tworzących kasetonowy sufit.

Na pierwszym piętrze przewidziano pomieszczenia administracji biblioteki z magazynami i pomieszczeniami socjalnymi oraz pomieszczenie archiwizacji zbiorów. Dodatkowo zaprojektowano aneks kuchenny dla czytelników oraz wc dla dzieci, znajdujące się w pobliżu czytelni im dedykowanej. Na piętrze znalazło się też miejsce na pokój New Media, który znajduje się na końcu głównych schodów, nad czytelnią główną. Jego przeszklone ściany mają zachęcić do korzystania z zajęć oferowanych przez tę pracownię. Duże przeszklenie od strony czytelni pozwala zajrzeć z góry na całą przestrzeń biblioteki.

Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij