Józefów. Portal Urzędu Miasta. Ładowanie...

BOJ: Kolej na wiatę - wiata na rower - rower na kolej - projekt nr 16

04 listopada 2022

Codzienna obserwacja okolic obu józefowskich przystanków kolejowych -potwierdza, że rower to bardzo częsty środek transportu z domu do pociągu. Ale gdzie zaparkować jednoślady? Zagłosuj na projekt nr 16 i ustaw wiatę rowerową przy PKP Józefów!

 

 

 
 

Opis projektu

Codzienna obserwacja okolic obu józefowskich przystanków kolejowych - Józefów i Michalin - potwierdza, że rower jako środek transportu pomiędzy domami a wspomnianymi przystankami wybierany jest przez setki józefowian, niezależnie od wieku i statusu ekonomiczno-społecznego ich posiadaczy. Wszystkich łączy jedno: codziennym lub prawie codziennym etapem ich podróży do miejsc pracy lub nauki, w szczególności w Warszawie, czy Otwocku, są okolice józefowskich przystanków kolejowych, gdzie pozostawiają jednoślady, w dalszą drogę udając się koleją. Motywacje wyboru roweru są różne. Dla części osób rower jest jedynym posiadanym środkiem transportu, co wobec ograniczonego zasięgu uzupełniającej linii autobusowej stanowi jedyną alternatywę dla wielominutowego marszu. Inni wybierają rower kierując się troską o środowisko naturalne, szczególnie o czyste, wolne od spalin samochodowych powietrze. Jeszcze inni wybierają rower w trosce o własne zdrowie. Jest wreszcie jeszcze motywacja czysto ekonomiczna - użytkowanie roweru przy galopujących cenach paliw jest świadomym wyborem pozwalającym na realne oszczędności w domowych budżetach. Większość rowerzystów jadących w kierunku kolei łączy jedno - w okolicach przystanków kolejowych parkują swoje rowery. Projekt zakłada znalezienie podmiotu, który w ramach środków przewidzianych w budżecie obywatelskim dostarczy i zamontuje zadaszoną wiatę rowerową ze stali ocynkowanej ogniowo lub aluminiowej malowanej proszkowo, którą usytuuje na wykonanej przez siebie nawierzchni z kostki brukowej. Wiata powinna pozwalać na swobodne parkowanie ok. 30 rowerów i być wyposażona w komplet stalowych stojaków (ok. 15 sztuk) umożliwiających przypięcie wszystkich rowerów, niezależnie od rodzaju i wielkości ramy, czy średnicy kół. Zadaszenie chroniące zaparkowane rowery przed opadami deszczu i śniegu będzie stanowić dodatkowy bodziec zachęcający do korzystania z wiaty. Pożądanym z punktu widzenia bezpieczeństwa mienia i komfortu użytkowników elementem byłoby wyposażenie wiaty w oświetlenie zaprojektowane w sposób minimalizujący późniejsze koszty zużycia energii elektrycznej (oświetlenie LED wzbudzane przez czujniki ruchu). Mając na uwadze parametry działki proponuje się wiatę w kształcie prostokąta o wymiarach ok. 3 m (elewacja boczna) * 15 m (elewacja frontowa), bez ściany frontowej, usytuowaną w sposób niekolidujący z możliwymi planami miasta w zakresie budowy drogi publicznej łączącej ul. Sikorskiego z ul. Okrzei.

Uzasadnienie realizacji projektu

Przy przystanku Józefów miejsc, w których przypinane są rowery jest kilka. Wszystkie są niezadaszone, a zlokalizowane w ich obrębie stojaki nie umożliwiają skutecznego przypięcia rowerów, w sposób minimalizujący ryzyko licznych kradzieży. To też powoduje, że rowerzyści zamiast dedykowanych stojaków wybierają barierki okalające piesze przejścia przez tory, co nie jest praktyką pożądaną. Większość z tych miejsc zlokalizowana jest na terenie kolejowym, tj. pomiędzy ulicami Piłsudskiego i Sikorskiego. Zgodnie z planami inwestycyjnymi PKP PLK S.A. teren ten wkrótce ulegnie znacznym przeobrażeniom, co dodatkowo skomplikuje sytuację parkingową w mieście. Zlikwidowane zostaną parkingi rowerowe i samochodowe. Spodziewać się można, że wobec braku miejsc parkingowych dla samochodów jeszcze więcej osób wybierze rowery. W tym przypadku ze wszech miar zasadne wydaje się wzbogacenie miejskiej infrastruktury rowerowej o zadaszoną wiatę zlokalizowaną na miejskiej działce, możliwie blisko peronu.

Zasady ogólnodostępności

Projekt zakłada usytuowanie obiektu ogólnodostępnego, w bezpośrednim sąsiedztwie ciągu pieszo-rowerowego. Obiekt będzie otwarty przez całą dobę, we wszystkie dni tygodnia.  

 

Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcę
Lp. Część składowa Łączny koszt
1 podłoże z kostki brukowej - ok. 50 m2 10 000 zł
2 przyłącze energetyczne do oświetlenia wiaty rowerowej 7 500 zł
3 dostawa i montaż wiaty rowerowej wraz ze stojakami na rowery i elementami oświetlenia 60 000 zł
Łącznie: 77 500 zł

 

Lokalizacja

Józefów, ul. Generała Władysława Sikorskiego 97; działka nr 10 w obrębie 45 (141701_1.0045.10); precyzyjna lokalizacja południowy narożnik wskazanej działki tj. obszar styku z działką nr 12 i działką 1/3 (pod ulicą Sikorskiego).

 

W tej edycji do wyboru mamy 22. propozycje naszych mieszkańców. Szczegółowe opisy projektów poddanych pod głosowanie oraz koszt ich realizacji można znaleźć na józefowskiej platformie do obsługi Budżetu Obywatelskiego https://jozefow.budzet-obywatelski.org/.  Głosować może KAŻDY mieszkaniec Józefowa.

 

Głos można oddać drogą elektroniczną, za pośrednictwem wspomnianej platformy (należy się zarejestrować) lub tradycyjnie, czytelnie wypełniając papierową wersję karty do głosowania i przynosząc ją do Urzędu Miasta. Druk karty do głosowania jest dostępny w siedzibie urzędu, ale można go także pobrać z platformy do obsługi BO.

Zagłosować można tylko jeden raz. W ramach swojego wyboru można jednak wskazać dowolną liczbę projektów (przynajmniej jeden). Ważne, aby łączna wartość zaznaczonych projektów nie przekroczyła kwoty 690 000 zł, tj. kwoty przeznaczonej na Budżet Obywatelski w 2023 r. Do realizacji zostaną zakwalifikowane te pomysły mieszkańców, które uzyskają największą liczbę głosów, aż do wyczerpania puli środków finansowych, przeznaczonych na ten cel.


Zachęcamy do współdecydowania o tym, co w przyszłym roku będzie się działo w naszym mieście.

 

(Miasto Józefów)

Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij