Cel ogólny oraz cele szczegółowe
Cel główny:
Poprawa jakości powietrza poprzez rozwój infrastruktury umożliwiającej przemieszczanie się alternatywne w stosunku do transportu zmotoryzowanego – zmniejszenie emisji zanieczyszczeń oraz gazów cieplarnianych będące efektem zmniejszonego ruchu drogowego.
W wyniku realizacji przedsięwzięcia powstanie infrastruktura – ścieżki rowerowe, która umożliwi rozwój alternatywnych form przemieszczania się w stosunku do transportu zmotoryzowanego. Przemieszczanie się rowerem staje się coraz bardziej popularne. Wynika to w głównej mierze z dwóch czynników: po pierwsze jest to modna obecnie forma komunikacji, po drugie natomiast rośnie świadomość ekologiczna społeczeństwa. Oznacza to, że ludzie są coraz bardziej świadomi negatywnych konsekwencji dla zdrowia człowieka, jakie powoduje zanieczyszczenie środowiska.
Należy zatem oczekiwać, że w perspektywie długookresowej, projekt istotnie przyczyni się do poprawy stanu powietrza. Jest to cel szczególnie istotny dla obszarów mocno zurbanizowanych i prężnie rozwijających się, gdzie ruch samochodowy ma szczególnie silny wpływ na środowisko. Warszawski Obszar Funkcjonalny jest jednym z największych miejskich obszarów funkcjonalnych w Polsce.
WOF zamieszkuje 2,7 mln mieszkańców. System osadniczy WOF składa się z 26 miast, tworzących układ aglomeracyjny wokół Warszawy, liczącej według oficjalnych statystyk 1,7 mln mieszkańców. Kolejnymi co do liczby mieszkańców miastami WOF są: Pruszków (59,0 tys. mieszkańców), Legionowo (54,1 tys.), Otwock (44,9 tys.), Piaseczno (44,0 tys.), Żyrardów (41,3 tys.), Wołomin (37,4 tys.), Grodzisk Mazowiecki (29,8 tys.) oraz Nowy Dwór Mazowiecki (28,3 tys.).
Ze względu na specyfikę obszaru, w szczególności liczbę i wielkość ośrodków osadniczych, wskaźnik urbanizacji WOF (87%) znacznie przewyższa wartość dla województwa (64%), a także kraju (61%). Ponadto WOF jest najgęściej zaludnionym obszarem województwa (912 osób/km2). Wartość ta jest ponad sześciokrotnie wyższa niż w przypadku całego województwa mazowieckiego (149 osób/km2).
Projekt wychodzi naprzeciw preferencjom komunikacyjnym mieszkańców obszaru partnerstwa. Przyczynia się do tworzenia czystych i funkcjonalnych systemów transportowych. Ponadto inwestycja spowoduje, ze system komunikacji rowerowej będzie spójny wewnętrznie oraz dobrze połączony z otoczeniem.
Pozostałe cele:
1.Poprawa jakości środowiska naturalnego, poprawa klimatu akustycznego. Działalność człowieka powinna odbywać się w poszanowaniu przyrody. Wszędzie tam, gdzie nie da się uniknąć negatywnego oddziaływania działalności człowieka na komponenty przyrody należy dążyć do jego ograniczenia. Budowa ścieżek rowerowych ograniczy zatem negatywne oddziaływanie człowieka na środowisko. Ograniczenie natężenia ruchu samochodowego jest równoznaczne z ograniczeniem poziomu hałasu. Im to zmniejszenie natężenia ruchu jest silniejsze, tym większy jest spadek poziomu hałasu.
2.Zmniejszenie liczby samochodów osobowych w systemie transportowym. Postępujący proces metropolizacji i upodabnianie się wzorców zachowań do mieszkańców innych stolic europejskich, powinien sprzyjać zmniejszaniu udziału samochodowego transportu indywidualnego na rzecz przemieszczania się pieszo, rowerem i transportem publicznym. Celem popularyzacji transportu rowerowego jako formy transportu jest z jednej strony zapewnienie systemowi transportu zrównoważonego rozwoju (ekorozwoju), a z drugiej strony ograniczenie emisji zanieczyszczeń przez zastąpienie rowerami podróży samochodowych.
3.Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Realizacja projektu odciąży ruch drogowy: -ruch rowerowy zostanie przeniesiony na ścieżki rowerowe, -w długim okresie czasu należy oczekiwać zmniejszenia ruchu samochodowego na rzecz przemieszczania się rowerem.
4.Zapewnienie sprawności przemieszczania się – możliwość realnego oszacowania czasu podróży. Realizacja niniejszego przedsięwzięcia umożliwi zintegrowanie ścieżek rowerowych w sześciu gminach/miastach. Dzięki temu rowerzyści będą mogli swobodnie poruszać się po terenie realizacji projektu – każdy zainteresowany będzie mógł zamienić samochód na rower.
5.Rozwój infrastruktury umożliwiającej aktywne spędzanie wolnego czasu oraz rozwój
turystyki na obszarze partnerstwa. Poprawa warunków aktywnego spędzania czasu wolnego dzięki rozbudowie sieci ścieżek rowerowych na terenie realizacji projektu oraz połączenia ich w jedną całość. Projekt wpisuje się również w promowanie zdrowego trybu życia. Ścieżki rowerowe stanowić mogą istotny element rynku turystycznego. Zapewniają możliwość atrakcyjnego spędzania wolnego czasu oraz dotarcia do miejsc cennych krajobrazowo, przyrodniczo lub historycznie oraz w celach edukacyjnych.