Dofinansowanie budowy ścieżek rowerowych potwierdzone!
W samym Józefowie do końca czerwca 2018 roku powstanie prawie 8 kilometrów ścieżek rowerowych. A cała inwestycja, na terenie Karczewa, Otwocka, Józefowa, Wiązowny, Halinowa i Sulejówka łącznie obejmie ponad 49,12 (łącznie z ciągami pieszo – rowerowymi) kilometrów. Józefów otrzyma dofinansowanie w wysokości blisko 5 mln zł.
16 grudnia w Warszawie odbyło się uroczyste spotkanie przedstawicieli Komitetu Sterującego Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Podczas konferencji prasowej dotyczącej: Rozwoju sieci tras rowerowych w metropolii warszawskiej podano listę projektów, które otrzymały dofinansowanie.
Środki zostały przydzielone w ramach konkursu RPMA.04.03.02-IP.01-14-009/16, Oś priorytetowa IV „Przejście na gospodarkę niskoemisyjną” dla Działania 4.3 „Redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza”, Podziałanie 4.3.2 „Mobilność miejska w ramach ZIT”, Typ projektów – „Rozwój zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej – ZIT - Ścieżki i infrastruktura rowerowa”.
Wśród projektów, które otrzymają dofinansowanie znalazł się projekt, którego liderem jest Miasto Józefów: ”Wybierzmy rower – Partnerstwo dla rozwoju komunikacji niskoemisyjnej – WOF”.
Projekt obejmuje swoim zasięgiem teren 6 gmin. Dzięki jego realizacji powstanie sieć połączonych ze sobą ścieżek rowerowych, o łącznej długości 49,12 kilometra.
Koszt całej inwestycji to ponad 40 mln 281 tysięcy złotych, z czego łączne dofinansowanie wyniesie 26 mln 700 tys. zł (79,99% kosztu inwestycji).
Partnerzy | Długość ścieżek rowerowych (km) | Długość ciągów pieszo rowerowych (km) | Długość chodników (km) | Wartość projektu ogółem (zł) | Wydatki kwalifikowane (zł) | Dofinansowanie (zł) |
Zadanie 1 Halinów | 10,65 | 1,35 | 1,46 | 6 647 089,00 | 6 646 793,80 | 5 317 435,04 |
Zadanie 2 Józefów | 7,95 | 0,66 | 5,82 | 7 355 131,85 | 6 059 805,90 | 4 847 844,72 |
Zadanie 3 Karczew | 4,03 | 0,00 | 0,23 | 2 520 390,52 | 2 426 606,23 | 1 941 284,98 |
Zadanie 4 Otwock | 7,04 | 1,20 | 2,50 | 9 073 714,27 | 7 458 249,62 | 5 966 599,70 |
Zadanie 5 Sulejówek | 5,55 | 0,33 | 3,69 | 7 469 803,88 | 4 669 582,48 | 3 735 665,98 |
Zadanie 6 Wiązowna | 10,36 | 0,00 | 1,47 | 7 215 505,86 | 6 131 263,33 | 4 905 010,66 |
RAZEM | 45,58 | 3,54 | 15,17 | 40 281 653,37 | 33 392 301,36 | 26 713 841,08 (79,99%) |
ZADANIE 1
Podstawowe informacje
Odpowiedzialność za realizację: Gmina Halinów.
Rodzaj posiadanej dokumentacji: Program funkcjonalno-użytkowy.
Lokalizacja planowanej inwestycji:
- Okuniew ul. Długa
- Dł. Szlachecka ul. Wyszyńskiego
- Dł. Kościelna ul. Kochanowskiego
- Halinów ul. Okuniewska, w rejonie szkoły
- Halinów ul. Mickiewicza
- Józefin ul. Czumy
- Hipolitów dr. kolejowa
- Halinów ul. Bema
- Cisie dr. kolejowa
- Wielgolas Brzeziński
- DK2
- Brzeziny
ZADANIE 2
Podstawowe informacje
Odpowiedzialność za realizację: Miasto Józefów.
Rodzaj posiadanej dokumentacji: Program funkcjonalno-użytkowy.
Lokalizacja planowanej inwestycji:
- ul. Nadwiślańska,
- ul. Graniczna,
- ul. Skorupki,
- ul. Wyszyńskiego,
- ul. Sikorskiego,
- ul. Piłsudskiego.
- ul. Jarosławska (ul. Wronia w Masterplanie, według ewidencji dróg powiatowych ul. Sikorskiego)
ZADANIE 3
Podstawowe informacje
Odpowiedzialność za realizację: Gmina Karczew.
Rodzaj posiadanej dokumentacji: Projekt budowlany.
Lokalizacja planowanej inwestycji:
- ul. Piłsudskiego,
- ul. Otwocka,
- ul. Bohaterów Westerplatte,
- ul. Hallera,
- ul. Miziołka
- ul. ks. Wyszyńskiego
ZADANIE 4
Podstawowe informacje
Odpowiedzialność za realizację: Miasto Otwock.
Rodzaj posiadanej dokumentacji: Projekt budowlany oraz program funkcjonalno-użytkowy.
Lokalizacja planowanej inwestycji:
- ul. Narutowicza
- ul. Kraszewskiego
- ul. Majowa
- ul. Turystyczna
- ul. Przeworska
- ul. Armii Krajowej
- ul. Tatrzańska
ZADANIE 5
Podstawowe informacje
Odpowiedzialność za realizację: Miasto Sulejówek.
Rodzaj posiadanej dokumentacji: Projekt budowlany.
Lokalizacja planowanej inwestycji:
- ul. Armii Krajowej
- ul. Dworcowa
- ul. Grabskiego
- ul. Paderewskiego
ZADANIE 6
Podstawowe informacje
Odpowiedzialność za realizację: Gmina Wiązowna
Rodzaj posiadanej dokumentacji: Projekt budowlany.
Lokalizacja planowanej inwestycji:
- Droga wojewódzka 721
Rozwój sieci dróg rowerowych w metropolii warszawskiej
Już niebawem rozpocznie się realizacja projektów dotyczących poszerzenia metropolitalnego systemu tras rowerowych. Pierwszy pakiet inwestycji to blisko 330 km nowych dróg za prawie 340 mln zł.
W efekcie współpracy Samorządu Województwa Mazowieckiego, miasta stołecznego Warszawy oraz podwarszawskich gmin wybrano w konkursie do realizacji 13 projektów, dzięki którym zostanie powiększona sieć dróg rowerowych. Planowane inwestycje to głównie budowa nowych, ale również modernizacja istniejących dróg rowerowych w Warszawie oraz 34 gminach sąsiadujących ze stolicą. Całkowity koszt niemal 330 km nowych tras oraz przebudowanych i wyznaczonych dodatkowo odcinków to prawie 340 mln zł. Samorządy dostaną na to ponad 241 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, uwzględnionych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Niebawem zostaną zawarte umowy o dofinansowanie wybranych projektów.
Sieć dróg rowerowych metropolii warszawskiej utworzy korytarze transportowe zintegrowane z różnymi rodzajami transportu publicznego. Będzie to doskonała alternatywa dla mieszkańców codziennie dojeżdżających do pracy samochodem. Rowerjako codzienny środek transportu to zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu, a także poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jednym z głównych kryteriów wyboru konkretnych projektów tras było to, czy tworzą spójne połączenia międzygminne oraz jak wpisują się w istniejącą już sieć. Drugim ważnym argumentem „za” była możliwość dojechania drogą rowerową do przystanku bądź zintegrowanego węzła przesiadkowego transportu publicznego. Trasy wybudowane w ramach ZIT zostaną jednolicie oznakowane. Charakterystyczne kolorowe rowery będą także elementem planowanych akcji informacyjno-promocyjnych zachęcających mieszkańców metropolii do korzystania z rowerów podczas codziennych dojazdów do pracy, szkoły czy na uczelnię.
To był pierwszy konkurs na budowę sieci dróg rowerowych w ramach metropolii, w kwietniu 2017 roku planowany jest kolejny nabór. W ramach realizacji spójnego systemu sieci tras rowerowych samorządy metropolii warszawskiej wstępnie zaplanowały docelowo ok. 1,1 tys. km nowych tras rowerowych z różnych źródeł finansowania.
Zdjęcia: UM Stołecznego Warszawy