Józefów. Portal Urzędu Miasta. Ładowanie...

E-akta – skrócenie okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacja

15 lutego 2019

Od stycznia 2019 r. wejdą w życie przepisy, które ułatwią przechowywanie akt pracowniczych dotyczących pracowników i zleceniobiorców i obniżą koszty związane z ich przechowywaniem.
 
 
Obecnie dokumentacja pracownicza przechowywana jest w formie papierowej. Od stycznia pracodawca będzie mógł decydować w jakiej formie chce ją przechowywać – papierowo, czy elektronicznie. Będzie też mógł zmienić wcześniej przyjętą formę przechowywania akt pracowniczych.
 
 
Od 1 stycznia 2019 r. dla wszystkich nowo zatrudnianych osób akta pracownicze pracodawca czy zleceniodawca będzie przechowywał 10 lat od końca roku kalendarzowego, w którym ustał stosunek pracy lub zakończyła się umowa zlecenia.
 
Dla pracowników zatrudnionych po raz pierwszy w okresie od stycznia 1999 r. do grudnia 2018 r. można skrócić okres przechowywania akt z 50 do 10 lat ale tylko po spełnieniu dodatkowych warunków, które wynikają z ustawy tj.:
 
- przekazaniu do ZUS oświadczenie (ZUS OSW) oraz
- raportu informacyjnego (ZUS RIA).
 
Natomiast akta pracowników/zleceniobiorców zatrudnionych przed 1 stycznia 1999 r. przechowywane będą przez okres 50 lat.
 
 
 
 
 
 

(ZUS)

Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij