E-Doręczenia dla Przedsiębiorców
Od 1 stycznia 2025 roku nowi przedsiębiorcy, którzy chcą rozpocząć działalność gospodarczą i uzyskać wpis do CEIDG, muszą mieć adres do e-Doręczeń. Ten termin dotyczy też przedstawicieli zawodów zaufania publicznego.
Przedsiębiorcy figurujący już w bazie CEIDG zobligowani będą do posiadania adresu do e-Doręczeń od 1 października 2026 r.
Firmy figurujące w bazie KRS przed 1 stycznia 2025 r. muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 r.
Czym są e-Doręczenia?
E-Doręczenia to usługa, która umożliwia wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji w formie elektronicznej. Od e-maila różni się tym, że:
- ma taki skutek prawny jak list polecony za potwierdzeniem odbioru,
- zapewnia identyfikację nadawcy i odbiorcy.
Usługę e-Doręczeń świadczą wyłącznie dostawcy usług zaufania: Poczta Polska S.A., jako dostawca publiczny oraz komercyjni dostawcy niepubliczni, wpisani do rejestru prowadzonego przez Ministra Cyfryzacji.
Korzystając z usługi e-Doręczeń ma się gwarancję:
- jednoznacznej identyfikacji nadawcy i adresata
- tajemnicy korespondencji
- niezafałszowania (integralności) przesyłanych danych
- dostępu do wiarygodnych i akceptowanych prawnie dowodów wysyłki i odbioru
- dostępu do informacji o dacie i czasie wysłania i otrzymania korespondencji
- możliwości szybkiego ustalenia adresu do e-Doręczeń odbiorcy
Jak założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/ou709