MAKAA, Łódź
Zdecydowaliśmy się na rozplanowanie kubatur funkcji, w dużej mierze w parterze, w taki sposób aby strefy przyporządkowane różnym użytkownikom i nastrojom dało się łatwo odczytać z zewnątrz. Bryły nowej zabudowy rozproszyliśmy po całej działce, tak aby skala nowej zabudowy nawiązywała do sąsiadujących domów. Działka jest na tyle duża, że swobodnie może pomieścić wszystkie funkcję w parterze, dając, tym samym, użytkownikom możliwość korzystania z uroków lasu. Funkcje biblioteki lokalnej - możliwości odpoczynku i spotykania się w parku.
Dzieciom w przedszkolu możliwość organizowania klas wewnętrznych połączonych z „klasami leśnymi”. Funkcja publiczna całej inwestycji zainspirowała nas do tego aby z działki zorganizować park, dostępny dla wszystkich mieszkańców wraz ze sprzętami i obiektami przyporządkowanymi funkcjom zabudowy. Rozmieściliśmy bryły i ich funkcje mając na względzie ekspozycje słoneczną, dostępność i widzialność brył „z zewnątrz”, oraz przenikanie się z istniejącą szatą leśną. Pod zabudowę wybraliśmy miejsca, najmniej zalesione starając się tym samym wtopić w krajobraz i wykorzystać ogromne zalety starodrzewu. Wycięte zostanie niezbędne minimum drzew konieczne
do realizacji. Kwerenda dendrologiczna określi najbardzej wartościowe egzemplarze - te pozostaną.
Bryły biblioteki i organizacji lokalnych imprez i warsztatów zlokalizowaliśmy jako wypełnienie narożnika ulic Asnyka i 11 listopada organizując strefę wejścia od elewacji działki najbardziej otwartej do centrum miasteczka.
Budynek przedszkola umieściliśmy w głębi lasu, dalej od ulicy, tak aby z jednej strony dać możliwość zintegrowania funkcji zabawy i nauki dzieci z otoczeniem lasu. Z drugiej strony, po to aby w przedpolu budynku zorganizować „park” wypełniony sprzętami do sportu i zabawy zewnętrznej. Dostępnymi dla wszystkich mieszkańców.
Bryła biblioteki, od narożnika tworzy „elewację parku”, od środka obejmuje ramionami wewnętrzny ogród przenikający się z funkcjami obiektu. Sala wielofunkcyjna, kawiarnia oraz czytelnie dla dzieci, zlokalizowane na parterze, mają możliwość integracji wnętrza z leśnym otoczeniem. Bryła przedszkola z kolei zorganizowana jest tak aby każda z sal wyposażona była we własny ogródek. Las wchodzi dodatkowo do wnętrza bryły zorganizowanej w centrycznym układzie wkoło wyciętego ogrodowego patio.
Pomiędzy budynkami rozpuściliśmy drewniane „pomosty” ścieżek pieszych, kształtami otulające zatoki drzew. Do ich stworzenia wykorzystano drewno z wyciętych drzew. Strefy budynków oddzieliliśmy głównym traktem pieszym łączącym po skosie ulice 11 Listopada i Asnyka, wzdłuż najsilniejszego układu drzew. Ścieżki wysypane żwirem drobnoziarnistym płukanym.
Założyliśmy, że układ funkcji i rozplanowanie budynków będzie wykorzystywać i korzystać z walorów lasu. Rozproszone budynki w parterze niemal z każdej strefy będą miały dostęp do ogrodu, dzięki czemu funkcja będzie mogła wychodzić na dwór. Zdecydowaliśmy się rozdzielić budynki biblioteki oraz przedszkola, przyporządkować każdej z funkcji unikalną dla niej przestrzeń.
Bryła biblioteki domyka klamrą narożnik działki, organizując tym samym otwartą strefę spotkań wzdłuż zewnętrznych elewacji budynku. Porządkują funkcję według potrzeb dostępności, stref cichych i głośnych uformowaliśmy dwa skrzydła obejmujące wewnętrzny ogród, na który otwiera się kawiarnia oraz mniej formalne przestrzenie wypożyczalni.
Organizując formę biblioteki, rozplanowaliśmy wszystkie zawarte w jej programie funkcje tak, aby rozmieszczenie ich było czytelne dla odwiedzających już z zewnątrz czyli ze strefy wejścia. Chcieliśmy aby atmosferę każdej z funkcji czuło po przekroczeniu progu budynku. Zaproponowane formy, przestrzeni poszczególnych sal, elementów aranżacji, podziałów pomieszczeń kojarzą się z funkcjami które reprezentują. Wykończenia kojarzące się z formą regałów książkowych oraz aranżacja tworząca atmosferę biblioteki
(Materiały projektanta)