Józefów. Portal Urzędu Miasta. Ładowanie...

M.O.C. Architekci, Katowice

 Koncepcja zagospodarowania terenu

Zaprezentowana koncepcja zakłada realizację budynku biblioteki i przedszkola w zachodniej części obszaru opracowania. Najbardziej wyeksponowany fragment terenu (zlokalizowany w sąsiedztwie skrzyżowania ulic Asnyka i 11 Listopada) przeznaczono na ogólnodostępny park, w ramach którego znajdzie się także istniejący street workout park oraz plac zabaw (w nieco zmienionej lokalizacji). Tak zorganizowana przestrzeń parkowa, otoczona naturalnym drzewostanem, stanowić będzie atrakcyjne przedpole dla projektowanego budynku. Zaplecze parkingowe wraz z obsługą komunikacyjną przewidziano w południowej części obszaru opracowania. Dojazd na posesję zapewnia ciąg pieszo-jezdny umożliwiający połączenie z ulicą Grottgera i Asnyka, pełniący jednocześnie funkcję drogi pożarowej.

Mniejsze zagęszczenie istniejącego drzewostanu w południowej części terenu sprzyja lokalizacji na tym obszarze naziemnego parkingu (stąd decyzja o odejściu od parkingu podziemnego pod budynkiem). Przy projektowaniu założenia dążono do zminimalizowania wycinki drzew (ilość sztuk do wycięcia wynika z przyjętej powierzchni zabudowy). Przewiduje się wykonanie nasadzeń zastępczych, rekompensujących niezbędne wycięcia. Rezygnuje się z wykonania ogrodzenia terenu na rzecz projektowanych żywopłotów oraz zieleni izolacyjnej.

 

Forma architektoniczna

Projektowany budynek stanowi nawiązanie do sąsiedniej zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Poprzez zwielokrotnienie drobnych jednokondygnacyjnych kubatur, przekrytych dwuspadowymi dachami udało się wpisać w skalę i charakter okolicznych zabudowań. Poszczególne moduły tworzą kompozycję, która organicznie przenika się z otaczającą roślinnością. Zastosowane zabiegi architektoniczne (dachy dwuspadowe o spadku 30 stopni, drewniana okładzina elewacyjna, ażurowe detale) nawiązują do stylu świdermajer, który jest swego rodzaju architektoniczną wizytówką obszaru linii otwockiej.

W górnej części elewacji szczytowych oraz w pasie nadokiennym wzdłuż całej elewacji zaprojektowano częściowo ażurowe deskowanie, nawiązujące do motywów stylu świdermajer (koronkowe zdobienia elewacji). Również zaprojektowane okna (w zakresie proporcji i podziałów stolarki wraz z charakterystycznym naświetlem) wpisują się w wyżej wspomniany nurt. Tym sposobem dokonano nowoczesnej, minimalistycznej interpretacji detalu architektonicznego, właściwego dla stylu nadświdrzańskiego.

  

Program funkcjonalno-użytkowy

Zadany w konkursie program użytkowy zorganizowano w parterowym budynku, który dzieli się na dwie części, posiadające osobne wejścia: północną (biblioteka) i południową (przedszkole). Tak zaprojektowany obiekt umożliwia niezależne działanie obu placówek. Struktura parterowa daje możliwość stałego kontaktu z otaczającą przyrodą zarówno użytkownikom przedszkola jak i biblioteki. Nad częścią modułów przewidziano poddasze użytkowe, które ma za zadanie pomieścić zaplecze technologiczno-instalacyjne budynku (maszynownie wentylacyjne, kotłownia, rozdzielnie elektryczne itp.). Zrezygnowano z podpiwniczenia obiektu oraz parkingu podziemnego.

 

Biblioteka. Wejście główne do biblioteki zaprojektowano w północno-wschodniej fasadzie.

Z centralnej przestrzeni holu głównego dostajemy się do poszczególnych działów funkcjonalnych (wypożyczalnie dla dzieci, nastolatków i dorosłych, biblioteka multimediów, strefa wielofunkcyjna). Przy głównym holu zlokalizowano także lokal gastronomiczny, który może działać niezależnie względem godzin pracy biblioteki. Obszerny hol wejściowy może pełnić rolę foyer lub przestrzeni wystawowej, która ożywa w czasie imprez okolicznościowych (konferencje, projekcje filmów, wernisaże itp.). Zaprojektowana strefa wielofunkcyjna umożliwia elastyczny podział jej powierzchni na mniejsze segmenty lub też otwarcie tej przestrzeni na hol główny. Na zapleczu wypożyczalni przewidziano także pomieszczenia biurowe dla pracowników biblioteki wraz z magazynem druków rezerwowych.

 

Przedszkole. Strefę wejściową do części przedszkolnej zaprojektowano w fasadzie południowo-zachodniej. Blok przedszkolny rozwiązano w pięciu modułach: dwa z nich mieszczą sale dydaktyczne z zapleczami, w pozostałych zorganizowano funkcje ogólne, administracyjne i pomocnicze. Hol główny pełni jednocześnie rolę szatni z poczekalnią, z holu dostępne jest także zaplecze administracyjne. Bezpośrednio przy holu zaprojektowano salę zajęć ruchowych oraz stołówkę (istnieje możliwość połączenia obu stref w celu powiększenia sali zajęć ruchowych do docelowej wielkości za pomocą systemowej ściany mobilnej). Przy stołówce zlokalizowano zespół żywieniowy, posiadający niezależne wejście dla dostaw do kuchni.

  

Przedstawiona koncepcja architektoniczna zakłada wykreowanie ważnego punktu kulturalno-oświatowego na mapie Józefowa, pełniącego także rolę lokalnego centrum aktywności. Obiekt wraz z zaprojektowaną przestrzenią parkową ma służyć wszystkim mieszkańcom oraz stanowić jedną z wizytówek miasta. Z założenia ma być budynkiem ogólnodostępnym, dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych, wolnym od wszelkich barier architektonicznych. Przyjęte w koncepcji rozwiązania technologiczne i instalacyjne mają na celu zoptymalizowanie kosztów budowy oraz podniesienie energoefektywności projektowanego budynku. Forma architektoniczna oraz zastosowane materiały mają służyć wpisaniu budynku w zastany kontekst urbanistyczny i lokalną tradycję budowlaną.  

 

 

Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij