Możemy stracić szansę na tunel pod torami w centrum Józefowa
Grupa mieszkańców, argumentując to interesem społecznym i powołując się na poparcie 2 tysięcy józefowian postanowiła wysłać do Centrum Unijnych Projektów Transportowych pisma, które mogą zaprzepaścić szanse Józefowa na budowę tunelu w okolicy ulic Matejki i Cichej.
Budowa tunelu w centrum Józefowa
Postulat budowy tunelu w związku z planowaną modernizacją linii kolejowej nr 7 (budową 3 toru szybkiego ruchu) pojawił się pierwszy raz 9 lutego 2017 roku podczas zorganizowanego przez Miasto Józefów spotkania mieszkańców z przedstawicielami PKP PLK (w MOK).
Wówczas władze miasta i mieszkańcy dowiedzieli się, że dopuszczalna prędkość jaką będą poruszać się pociągi po nowym trzecim torze wynosić będzie 160 km/h. Podczas spotkania wiceburmistrz Marek Banaszek podkreślił, że w świetle nowych informacji, budowa tunelu powinna zostać włączona do projektu. Równocześnie władze miasta jasno powiedziały, że tunel ten powinien mieć charakter lokalny, a nie tranzytowy i nie dopuszczać do komunikacji tirów.
Uczestnicy spotkania byli zgodni, że pozostawienie przejazdu ze szlabanami w centrum zagraża nie tylko życiu osób przekraczających tory, ale oznacza także duże utrudnienia w komunikacji lokalnej. Wzmożony ruch pociągów, w tym pociągów szybkiego ruchu skutkować będzie znacznym wydłużeniem czasu oczekiwania na otwarcie szlabanu, a co za tym idzie ogromnymi korkami w centrum.
Miasto Józefów świadome jakim zagrożeniem dla bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców jest pozostawienie w centrum miasta przejazdu na poziomie szyn, niezwłocznie podjęło intensywne działania i rozmowy w celu przekonania spółki kolejowej o tym, aby wypracować najlepsze dla mieszkańców rozwiązanie.
Pierwsze pismo w sprawie budowy tunelu zostało wysłane 17 lutego 2017 roku. W odpowiedzi PKP PLK podkreśliło, że przedsięwzięcie to nie zostało uwzględnione w przedmiocie zamówienia na prace projektowe i nie zostały zabezpieczone środki na taką inwestycję. Przypomniało również, że stosowne umowy na dofinansowanie zostały podpisane już w 2016 roku. Zapewniono jednak, że postulat Józefowa zostanie „przeanalizowany w strukturach Spółki”.
Wówczas przedstawiciele Urzędu Miasta otrzymali także informacje, że włączenie do inwestycji budowy tunelu jest możliwe pod względem formalnym. Dla tego rozwiązania istnieje bowiem obowiązująca decyzja środowiskowa. Co warto podkreślić, decyzja dotyczy jedynie budowy tunelu, nie obowiązuje ona w przypadku innych przepraw bezkolizyjnych, typu wiadukt.
Miasto Józefów kierując się interesem społecznym zintensyfikowało swoje naciski, aby włączyć budowę tunelu do inwestycji.
Pismo w tej sprawie wysłano 9 maja. Postulat ten został podniesiony także podczas spotkań z przedstawicielami PKP PLK pod koniec lutego oraz lipca. W tym ostatnim uczestniczył projektant, który zaprezentował różne warianty wiaduktu na osi ulic Brucknera - Werbeny. Wówczas przedstawiciele Urzędu Miasta dowiedzieli się także, że PKP PLK planuje również w dalszej perspektywie czasu budowę czwartego toru.
Biorąc pod uwagę nowe informacje, Miasto Józefów stanowczo podkreśliło konieczność jak najszybszego przygotowania także projektów różnych wariantów tunelu zlokalizowanego w okolicy ulic Cichej i Matejki i jeszcze raz mówiło o lokalnym charakterze tunelu, który ma służyć tylko i wyłącznie do komunikacji wewnątrz miasta.
Kolejne pisma w tej sprawie wysłano 30 czerwca, 8 sierpnia i 11 września.
Po wielu miesiącach lobbowania na rzecz powstania tunelu w centrum Józefowa nadeszła wiadomość, która dawała nadzieję na realizację inwestycji.
26 września PKP PLK poinformowało w piśmie, że wystąpiło o wyrażenie zgody na budowę bezkolizyjnego skrzyżowania do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). To właśnie ta instytucja zadecyduje, czy tunel otrzyma dofinansowanie. Decyzja według zapowiedzi przedstawicieli CUPT powinna zostać podjęta do końca października.
Informacja o tym, że ważą się losy tunelu w centrum Józefowa wraz z pismem PKP PLK została opublikowana 28 września na stronie internetowej Urzędu Miasta: http://www.jozefow.pl/page/14,aktualnosci.html?id=1892
Na początku października pismo z apelem w tej sprawie do dyrektora CUPT skierował także burmistrz Stanisław Kruszewski. Rozpoczęły się również prace nad stanowiskiem w tej sprawie Rady Miasta Józefowa, które miało pokazać jak wielką wagę przedstawiciele mieszkańców przywiązują do budowy bezkolizyjnej przeprawy w centrum Józefowa.
18 października grupa mieszkańców (podpisy 7 osób) przesłała pismo adresowane do Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Polskich Linii Kolejowych S.A oraz Urzędu Miasta Józefowa w sprawie modernizacji linii kolejowej nr 7. Autorzy listu powołują się na wsparcie 2 tysięcy józefowian, które zostało im rzekomo udzielone w 2009 roku.
W piśmie czytamy m. in. że „wniosek złożony przez Urząd Miasta Józefowa o budowę skrzyżowania bezkolizyjnego na osi ulic Matejki – Cichej jest nieakceptowalny przez społeczność miasta Józefowa, a jego realizacja spotkałaby się z dużymi protestami społecznymi”. W liście zawarto jasny przekaz do instytucji, która decyduje właśnie, czy w centrum Józefowa powstanie bezkolizyjna przeprawa przez tory i włączeniu inwestycji do projektu.
Zawarto tam apel: „prosimy o negatywne zaopiniowanie wniosku Urzędu Miasta Józefowa o budowę bezkolizyjnego przejazdu w osi ulic Matejki – Cicha”. Autorzy wprawdzie proszą instytucję, od której zależy to czy inwestycja dostanie dofinansowanie o to, aby „rozważyła budowę w okolicy tych ulic przeprawy bezkolizyjnej nieingerującej w prostopadłe do linii kolejowej gminne i lokalne ulice”, jednak jako sugerowane rozwiązanie proponowana jest budowa wiaduktu.
Pismo to jest działaniem na szkodę interesu mieszkańców i może zaprzepaścić wielomiesięczne starania władz Józefowa o bezpieczny przejazd w centrum. Daje wygodną argumentację Centrum Unijnych Projektów Transportowych do odrzucenia wniosku, co na obecnym etapie zaawansowania prac projektowych oznaczać może, że mieszkańcy Józefowa na wiele kolejnych lat stracą szanse na posiadanie bezpiecznego przejazdu przez tory.
Pismo o odrzuceniu wniosku miasta spotkało się ze zdecydowaną reakcją przedstawicieli grupy „Nie dla podziału Józefowa przez PKP”. Przypominamy, że grupa ta od prawie roku aktywnie wspiera działania miasta i uczestniczy w trudnych negocjacjach z PKP PLK.
W liście z 24 października kierowanym do dyrektora CUTP, przedstawiciele inicjatywy lokalnej „Nie dla podziału Józefowa przez PKP” napisali: „jesteśmy zbulwersowani postawą kilkuosobowej grupy mieszkańców, którzy próbują storpedować działania miasta zmierzające do wybudowania w Józefowie bezkolizyjnej przeprawy przez tory w osi ulic Matejki i Cichej.
Autorzy pisma kierowanego do Centrum Unijnych Projektów Transportowych, PKP PLK oraz Urzędu Miasta w Józefowie powołują się w nim na protest rzekomo 2 tysięcy naszych mieszkańców, którzy w 2009 roku sprzeciwiali się budowie przejazdu bezkolizyjnego na osi ulic Matejki i Cichej. Trudno uznać takie odwołanie do zdarzeń sprzed 8 lat za wiarygodne i rzetelne. Warto bowiem podkreślić, że ówczesny protest dotyczył przejazdu tranzytowego przez ulicę Matejki, o czym obecnie nie ma mowy.
(…)
„Świadomi czekającego nasze miasto zagrożenia oraz przekonani, że dzięki dialogowi oraz współpracy z władzami samorządowymi oraz PKP PLK uda nam się wypracowywać najlepsze rozwiązania, powołaliśmy pod koniec 2016 roku Grupę „Nie dla podziału Józefowa przez PKP”. Dzięki naszej aktywności i zaangażowaniu udało się zyskać poparcie dla naszych działań u ponad 3 tysięcy mieszkańców Józefowa”. (pełna treść listu w załączniku)
24 października odbyła się komisja z udziałem wszystkich radnych, na której omawiano materiały na sesję Rady Miasta która odbędzie się 27 października. Jednym z tematów było przygotowane stanowisko Rady Miasta w sprawie tunelu. Na posiedzeniu pojawili się także autorzy listu do Centrum Unijnych Projektów Transportowych, w którym domagali się odrzucenia wniosku Miasta Józefowa o budowę tunelu w osi ulic Matejki – Cichej.
Uczestnicy spotkania zostali poinformowani o sytuacji prawnej związanej z realizacją inwestycji, m. in. o tym, że budowa wiaduktu zamiast tunelu jest niedopuszczalna decyzją środowiskową oraz o tym, że obecnie kluczowe jest uzyskanie pozytywnej decyzji o budowie, a potem miasto przystąpi do negocjacji wariantów inwestycji.
Radni przychylili się także do proponowanych przez mieszkańców zmian w stanowisku polegających na zastąpienie słów „w osi ulic Matejki-Cichej”.
„W ocenie Rady Miasta Józefowa inwestycją, która najlepiej pozwoli zadbać o bezpieczeństwo i komfort życia józefowian jest budowa drogowej przeprawy przez tory (w rejonie ulic Cichej i Matejki), która będzie stanowiła bezkolizyjne połączenie pomiędzy ulicami – Piłsudskiego i Sikorskiego (drogi powiatowe. Podkreślamy, że dla proponowanego rozwiązania obowiązuje ważna decyzja środowiskowa. Deklarujemy także pełną współpracę przy pracach nad projektem i stworzeniu rozwiązań cieszących się poparciem mieszkańców Józefowa” – czytamy w zmodyfikowanym stanowisku RM.
Mieszkańcy obecni na posiedzeniu zadeklarowali natomiast, że postarają się zniwelować niekorzystny wydźwięk swojego listu do CUPT i ponowią pismo do instytucji.
Nowe pismo przedstawiciela mieszkańców (jednego z siedmiu sygnatariusz pisma do CUPT z 18 października) zostało wysłane do CUPT 25 października.
Czytamy w nim m. in.:
„W nawiązaniu do naszego pisma z dnia 18.10.2017 chcemy podkreślić, że nie jesteśmy przeciwnikami dodatkowego przejazdu bezkolizyjnego w Józefowie, nie zgadzamy się jednak na to, aby został on zbudowany w osi ulic Cicha-Matejki. Zgadzamy się, żeby przeprawa znajdowała się w okolicy ulic Cichej i Matejki. Zgadzamy się także na bezkolizyjną przeprawę w formie tunelu (zgodnie z decyzję środowiskową) ze zjazdami wyłącznie z ulic Sikorskiego i Piłsudskiego”.
Autorzy pisma do instytucji zarządzającej unijnymi środkami postanowili dołączyć do niego także zarzuty, które stawiają w złym świetle władze Józefowa oraz znacznie osłabiają pozycję negocjacyjną Miasta Józefowa.
„Nasze pismo wystosowaliśmy do Państwa, gdyż wszystkie dotychczasowe działania naszego Burmistrza w tym temacie od 2009 r. podejmowane są bez konsultacji z mieszkańcami oraz bez uwzględnienia ich argumentów, pomimo, że zna on zarówno skalę społecznego zainteresowania jak i postulaty protestujących. W szczególności w ostatnim czasie dotyczy to wniosku do PKP PLK o budowę dodatkowego przejazdu bezkolizyjnego w osi ulic Cicha-Matejki – o złożeniu wniosku w takim brzmieniu dowiedzieliśmy się po fakcie ze strony internetowej miasta”.
W odpowiedzi na zarzuty informujemy:
W ciągu ostatnich miesięcy żaden z przedstawicieli autorów listu przed jego wysłaniem do CUPT:
- nie zasygnalizował chęci spotkania się z władzami miasta w Urzędzie Miasta, aby dodatkowo wyjaśnić postulat budowy tunelu (wiosną odbyło się jedno spotkanie zastępcy burmistrza z dwoma mieszkańcami, na którym tłumaczono działania miasta, decyzję środowiskową oraz to, że miasto po uzyskaniu zgody na tunel będzie forsować budowę tunelu o charakterze lokalnym);
- nie wystosował do miasta pisma z pytaniami w tej sprawie zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej, nie skorzystał także z formularza „pytania do burmistrza”;
Z informacji, które posiadamy nie wiadomo nam także o takiej próbie komunikowania się z radnym wybranym z okręgu gdzie zlokalizowany miałby być tunel.
Miasto Józefów zawsze deklarowało swoją otwartość na komunikację z mieszkańcami, o czym świadczy nasza owocna współpraca z przedstawicielami grupy „Nie dla podziału Józefowa przez PKP”. Co warto podkreślić grupa ta cieszy się aktualnym (zbiernym podczas ostatnieego roku) wsparciem józefowian dla swoich działań.
Zarówno radni jak i przedstawiciele Urzędu Miasta chętnie odpowiadają na pytania mieszkańców dotyczących naszych rozmów z PKP PLK. Miasto Józefów na bieżąco informuje o swoich działaniach związanych z modernizacją linii nr 7. Stosowne informacje pojawiają się nie tylko na stronie internetowej, ale i w gazecie samorządowej „Józefów nad Świdrem” (publikacja artykułu o tunelu, sierpniowe wydanie, str. 9).
Próby dyskredytowania Miasta Józefowa w oczach instytucji, która decyduje właśnie o przekazaniu kilkudziesięciu milionów złotych na ważną inwestycję w centrum Józefowa – uznajemy za działanie szkodliwe, którego skutkiem może być odrzucenie naszego wniosku i zaprzepaszczenie wielu miesięcy naszych starań o to, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort mieszkańców.