Piotr Bujnowski, Warszawa
Oba budynki umieszczone w kluczowych miejscach terenu umożliwiają wykorzystanie strefy pośredniej na stworzenie ścieżek, altan, miejsc wypoczynku, plenerowej edukacji i relaksu dla wszystkich grup wiekowych.
Biblioteka
Budynek dwukondygnacyjny na planie połączonych dwóch kwadratów. Sercem budynku jest ogólnodostępny hol i strefa wielofunkcyjna łączące część biblioteczną ze salą audytoryjną i kawiarnią.
Dzięki systemowi składanych i przesuwnych ścian obszar ten może pełnić różne funkcje i przyjmować zarówno wydarzenia artystyczne w sali audytoryjnej jak też wystawy wymagające dużej powierzchni oraz kameralne wydzielone spotkania autorskie. W wydzielonej części budynku na parterze i na piętrze +1 znajdują się wszystkie wymagane strefy biblioteczne – wypożyczalnie i czytelnie.
Od strony ogrodów leśnych na obu kondygnacjach biblioteki znajdują się zadaszone werandy z widokiem na zieleń umożliwiające lekturę i wypoczynek na świeżym powietrzu przypominający o letniskowym charakterze proponowanej zabudowy.
Przedszkole
Budynek parterowy na planie prostokątnym, parterowy. Wszystkie sale zajęć dla dzieci znajdują się od strony ogrodu z ekspozycją południowo-wschodnią. Sale zajęć posiadają duże okna z widokiem na ogród, wysunięte okapy- zadaszenia tarasów przed salami zabezpieczają je przed nadmiernym nagrzewaniem w okresie upałów. Sale mają zapewnioną możliwość wentylacji naturalnej poprzez zastosowanie uchylnych okien od strony komunikacji i otwieranych elementów wyniesionych świetlików dachowych nad korytarzem.
Pomieszczenia kuchni, stołówki oraz sali zajęć ruchowych znajdują się od strony północno-zachodniej budynku. Poszerzony korytarz wzdłuż sal pełni również funkcję foyer dla sali zajęć ruchowych, która może po powiększeniu o strefę jadalni pełnić rolę sali wielofunkcyjnej z przeznaczeniem na okolicznościowe imprezy i przedstawienia.
Niezbędne pomieszczenia techniczne, znajdują się na poziomie -1 dostępnym z pomocą windy i schodów wewnętrznych.
Pomieszczenia sanitarne pokrywają zapotrzebowanie dla wszystkich użytkowników budynku. W budynku umieszczone są również niezbędne pomieszczenia porządkowe, gospodarcze i magazynowe.
Wszystkie kondygnacje budynku biblioteki są dostępne dla osób niepełnosprawnych. W budynku znajdują się ogólnodostępne toalety dla osób niepełnosprawnych.
Przedszkole jest budynkiem parterowym, przyjaznym i w pełni dostępnym dla osób niepełnosprawnych. W każdej z sal zajęć znajduje się toaleta przystosowana dla dzieci niepełnosprawnych, dodatkowa zewnętrzna toaleta dostępna jest również bezpośrednio z zewnątrz od strony placu zabaw.
Ogrody przy budynkach w stylu Świdermajer są ściśle związane z krajobrazem w którym powstały. Wille otoczone są starymi sosnami, a w niektórych budynkach sosnowe igliwe stanowi ocieplenie ścian. Ten ścisły związek ogrodu i budynku jest niezwykle istotny. Lokalizacja projektowanych budynków pozwala wyznaczyć dwie strefy o różnym charakterze powiązane z funkcją budynków - dwa oddzielne ogrody.
Ogrody zostały połączone wspólnym leśnym pasażem prowadzącym użytkownika poprzez funkcje rekreacyjne oferowane przez ten teren.
Dzięki podziałowi na strefy i wyznaczeniu pasażu zniwelowano efekt “ślepego zaułka” - rozmieszczenie funkcji i połączenia komunikacyjne dają możliwość krążenia po całym terenie.
Ogród pierwszy przy bibliotece to leśny krajobraz z zachowanym lasem sosnowym i funkcjami rekreacyjnymi rozmieszczonymi w rozproszeniu pomiędzy drzewami. Wyznaczone ścieżki łączyć będą kameralne przestrzenie wypoczynkowe - zewnętrzne czytelnie-altany, Będzie to obszar kąpieli leśnych, relaksu i ciszy- „las tysiąca książek”. Znajdować się tutaj będą nieoczywiste urządzenia zabawowe dedykowane dla dzieci oraz dorosłych. Na pniach istniejących sosen umieszczone zostaną plecione sieci oraz hamaki. Punktowo na trasie przedeptów zlokalizowane zostaną elementy tj. pionowe pieńki oraz poziome pnie pozyskane z wycinki drzew, wykonanej na potrzeb budowy projektowanych obiektów. Wzdłuż ścieżek prowadzonych w formie nieregularnych przedeptów rozmieszczone będą też elementy ścieżki zdrowia - siłowni.
Część ogrodu przy budynku związana będzie z pasażem i werandami budynku - będą to miejsca bardziej słoneczne z możliwością organizacji wydarzeń kulturalnych. tu również znajdować się będą charakterystyczne dla tego ogrodu altany - czytelnie.
Od frontu biblioteki ogród będzie przechodził w główny plac wejściowy, otoczony sosnami.
Ogród drugi - przy przedszkolu tworzyć będa przestrzenie do zabaw rozmieszczone między drzewami. Część placu zabaw będzie wygrodzona z możliwością otwierania dla wszystkich użytkowników w weekendy i po godzinach pracy przedszkola. Ta część terenu ze względu na rozmieszczenie istniejących drzew będzie bardziej świetlista, co zapewni odpowiednie nasłonecznienie placów zabaw również w miesiącach zimowych. wyposażenie placów zabaw będzie wykonane z naturalnych materiałów- sprzyjać będzie różnym formom zabaw - ruchowych, zespołowych, w odgrywanie ról oraz manualnych związanych z małą motoryką - takich jak zabawy piaskiem. Zakładamy wprowadzenie kuchni błotnych , zabaw z użyciem wolnych elementów - klocków drewnianych, gałęzi. Zakładamy wydzielenie ogródka uprawianego przez dzieci.
W podobny sposób kształtowany będzie ogólnodostępny plac zabaw - z większym udziałem urządzeń sprawościowych dla starszych dzieci.
Pasaż rododendronów łączyć będzie ogrody i związane z nimi funkcje - będzie to przestrzeń o najbogatszej formie nasadzeń- nawiązującej do ogrodów arts&crafts. Nasadzenia kwasolubnych krzewów - kolekcja rododendronów, azalii, pieris, fotergilli i krzewinek prowadzona w formie naturalistyczych nasadzeń.
Wzdłuż granic ogrodów - w sądziedztwie prywatnych przestrzeni przewidziane jest wytworzenie strefy buforowej w oparciu o rodzime gatunki krzewów - takich jak leszczyna, kalina, trzmielina, bez czarny - będą to miejsca sprzyjające drobnym zwierzętom i gniazdowaniu ptaków.
(materiały inwestora)