Rejestr BDO
Jesteś przedsiębiorcą i wprowadzasz na rynek produkty lub produkty w opakowaniach? A może wytwarzasz odpady lub nimi gospodarujesz? Sprawdź, czy nie musisz mieć wpisu w Rejestrze BDO i dowiedz się jak go uzyskać.
Rejestr BDO to inaczej Rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Stanowi integralną część bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, tzw. BDO. BDO pozwala na gromadzenie i zarządzanie informacjami, które dotyczą gospodarki odpadami i ma zapewnić elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych.
Przedsiębiorcy wpisani do Rejestru BDO będą w nim prowadzić - od 1 stycznia 2020 r. ewidencję i sprawozdawczość odpadów.
Obowiązek wpisu do Rejestru BDO dotyczy przedsiębiorców, którzy:
- wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów,,
- wprowadzają na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- produkują lub importują opakowania albo kupują je w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych (od firm uniinych).
Ważne! Jeśli prowadzisz sklep lub hurtownię i udostępniasz klientom torebki foliowe podlegające opłacie recyklingowej, zobacz Wpis do rejestru BDO (sklepy i hurtownie, które podlegają opłacie recyklingowej za torebki foliowe).
Rejestr prowadzą marszałkowie województw. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, wpisują do niego przedsiębiorców na ich wniosek lub z urzędu, czyli bez potrzeby składania przez przedsiębiorcę wniosku.
Którzy przedsiębiorcy muszą złożyć wniosek o wpis do Rejestru BDO
Możesz sprawdzić czy jesteś objęty obowiązkiem rejestracji wypełniając interaktywny formularz udostępniony przez BDO.
Wniosek o wpis do Rejestru BDO składają podmioty wymienione w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Zgodnie z tym artykułem decydujące znaczenie dla stwierdzenia czy firma powinna złożyć wniosek ma obszar, w którym prowadzi działalności i – jednocześnie – zakres tej działalności.
Poniżej znajdziesz listę obszarów oraz zakresy, w przypadku których złożenie wniosku o wpis do Rejestru BDO jest obowiązkowe.
Oleje, preparaty smarowe, opony pneumatyczne
- Wprowadzanie produktów na terytorium kraju (oleje, preparaty smarowe, opony pneumatyczne);
- Recykling odpadów powstałych z produktów (oleje, preparaty smarowe opony pneumatyczne);
- Odzysk odpadów powstałych z produktów (oleje, preparaty smarowe, opony pneumatyczne);
- Eksport oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa odpadów powstałych z produktów w celu poddania ich odzyskowi lub recyklingowi;
- Organizacje odzysku.
Pojazdy (z wyłączeniem pojazdów historycznych)
- Wprowadzanie pojazdów po raz pierwszy na terytorium kraju;
- Punkt zbierania pojazdów;
- Stacja demontażu;
- Strzępiarka.
Sprzęt elektryczny lub elektroniczny
- Wprowadzanie sprzętu po raz pierwszy na terytorium kraju lub autoryzowani przedstawiciele;
- Zbiórka zużytego sprzętu;
- Zakład przetwarzania;
- Działalność w zakresie recyklingu;
- Działalność w zakresie procesów odzysku innych niż recykling;
- Organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Baterie lub akumulatory
- Wprowadzanie po raz pierwszy na terytorium kraju baterii lub akumulatorów;
- Zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów;
- Podmiot pośredniczący.
Opakowania, odpady opakowaniowe lub produkty w opakowaniach
- Organizacje odzysku opakowań;
- Eksport odpadów opakowaniowych lub/oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa odpadów opakowaniowych;
- Wytwarzanie, eksport, import opakowań lub ich wewnątrzwspólnotowe nabycie lub dostawa;
- Recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych;
- Wprowadzanie po raz pierwszy na terytorium kraju produktów w opakowaniach;
- Eksport produktów w opakowaniach lub/oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa produktów w opakowaniach;
- Organizacja samorządu gospodarczego.
Transport odpadów
- Transport odpadów;
- Działalność w zakresie obrotu odpadami.
Wytwarzanie odpadów bez pozwolenia na wytwarzanie odpadów albo pozwolenia zintegrowanego
- Odpady inne niż wymienione w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 grudnia 2014 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.
- Odpady w ilościach większych niż wymieniono w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 grudnia 2014 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.
-
Odpady powstałe w związku z wykonywaniem usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw, w ilościach większych niż wymieniono w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 grudnia 2014 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, chyba, że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej.
Pamiętaj. W przypadku BDO nie ma znaczenia wielkość firmy. Do Rejestru muszą się wpisać także firmy jednoosobowe, które wytwarzają odpady i mają w związku z tym obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów. Mogą to być np. salony kosmetyczne, gabinety stomatologiczne, gabinety lekarskie, sklepy spożywcze, warsztaty rzemieślnicze czy firmy budowlane.
Którzy przedsiębiorcy zostaną wpisani do Rejestru BDO z urzędu
Marszałek województwa wpisze do rejestru z urzędu przedsiębiorcę, który:
- uzyskał pozwolenie zintegrowane,
- uzyskał pozwolenie na wytwarzanie odpadów,
- uzyskał zezwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów,
- uzyskał decyzję zatwierdzającą program gospodarowania odpadami wydobywczymi lub zezwolenie na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,
- uzyskał koncesję na podziemne składowanie odpadów,
- uzyskał wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Kto nie musi mieć wpisu w Rejestrze BDO
Wpisowi do Rejestru BDO nie podlega:
- osoba fizyczna oraz jednostka organizacyjna niebędąca przedsiębiorcą, która wykorzystuje odpady na potrzeby własne,
- podmiot mający ziemię, na której są stosowane komunalne osady ściekowe do:
- uprawy roślin przeznaczonych do produkcji kompostu,
- uprawy roślin nieprzeznaczonych do spożycia i do produkcji pasz,
- podmiot, który prowadzi nieprofesjonalną działalność w zakresie zbierania odpadów opakowaniowych i odpadów w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych, takich jak np. leki i opakowania po nich,
- transportujący wytworzone przez siebie odpady,
- rolnik, będący wytwórcą odpadów, gospodarujący na obszarze poniżej 75 ha.
Dodatkowo, z obowiązku uzyskania wpisu do Rejestru BDO są zwolnione:
- osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności wytwarzają jedynie odpady o składzie i charakterze odpadów komunalnych i objęci są systemem odbioru odpadów komunalnych (np. drobne usługi, działalność administracyjno-biurowa, kancelarie prawne i biura rachunkowe),
- firmy produkcyjne i przemysłowe, które wytwarzają rodzaje odpadów wymienione w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 grudnia 2014 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, w ilościach nie większych niż wskazane w tym rozporządzeniu. Chodzi m.in. odchody zwierzęce, odpady kory i korka, odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów, gruz ceglany, odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia, drewno, szkło i tworzywa sztuczne.
- firmy, które podpiszą umowę na świadczenie usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw. W takim przypadku wytwórcą odpadów będzie podmiot, który świadczy usługę, chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej. Jeśli na przykład do wymiany żarówki czy tonera w drukarce w swoim biurze lub zakładzie wezwiesz firmę zajmującą się tym profesjonalnie, to ona, a nie ty, będzie wytwórcą powstałych w ten sposób odpadów.
Pamiętaj, że odpady powstające w części socjalnej dla pracowników są traktowane jak odpady komunalne gospodarstw domowych i nie podlegają ewidencji. Ich wytwórcy zwolnieni są z obowiązku uzyskania wpisu do Rejestru BDO, w zakresie tych odpadów.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
Jeśli twoja działalność podlega wpisowi do Rejestru BDO, musisz uzyskać ten wpis przed jej rozpoczęciem.
W przeciwnym wypadku grozi ci administracyjna kara pieniężna w wysokości od 5000 zł do 1 mln zł oraz wymierzana przez sąd - kara aresztu albo grzywny.
Pamiętaj: Marszałek województwa ma 30 dni od złożenia poprawnego i kompletnego wniosku na wpisanie cię do Rejestru BDO.
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie, Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa.
Co zrobić krok po kroku
-
1. Złóż wniosek o wpis do Rejestru BDO
Jeśli chcesz złożyć wniosek o wpis do rejestru osobiście albo listownie, skorzystaj z formularza zamieszczonego poniżej. Wniosek możesz też złożyć elektronicznie, korzystając z przycisku "Załatw online".
We wniosku wypełniasz tylko ten dział, który dotyczy prowadzonej przez ciebie działalności.
Dokumenty:
Do wniosku składanego w formie pisemnej dołącz:
- uwierzytelnioną kopię dowodu uiszczenia opłaty rejestrowej – jeśli musisz ją zapłacić,
- oświadczenie o spełnieniu wymagań niezbędnych do wpisu do rejestru oraz potwierdzające, że dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym lub oświadczenie o braku okoliczności skutkujących wykreśleniem z rejestru.
Oświadczenie składasz pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Musisz w nim potwierdzić, że dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym oraz zawrzeć klauzulę: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia".
Pamiętaj: Procedura składania wniosku może nieznacznie różnić się w zależności od urzędu marszałkowskiego. Przed jego złożeniem warto odwiedzić stronę internetową właściwego urzędu lub skontaktować się z nim telefonicznie. Uzyskasz dzięki temu dokładne informacje na temat tego, jak najlepiej postępować.
Niektórzy przedsiębiorcy muszą do wniosku dołączyć również:
- umowę z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz potwierdzenie wniesienia zabezpieczenia finansowego – jeśli jesteś podmiotem wprowadzającym sprzęt lub autoryzowanym przedstawicielem
- umowę z producentami sprzętu elektrycznego i elektronicznego – jeśli jesteś autoryzowanym przedstawicielem
- zaświadczenie o wpłacie kwoty równej wysokości kapitału zakładowego organizacji odzysku na pokrycie tego kapitału albo oświadczenie o wpłacie tej kwoty – jeśli jesteś organizacją odzysku
- informację potwierdzającą dobrowolny udział w systemie ekozarządzania i audytu – jeśli jesteś podmiotem wprowadzającym baterie lub akumulatory
- umowę zawartą z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu – jeśli jesteś podmiotem wprowadzającym pojazdy
- zaświadczenie o wpłacie kwoty równej wysokości kapitału zakładowego organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego na pokrycie tego kapitału albo oświadczenie o wpłacie tej kwoty – jeśli jesteś organizacją sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Dowód zapłacenia opłaty za pełnomocnictwo – 17 zł – dołącz tylko wtedy, gdy działasz przez pełnomocnika.
Termin
Jeśli twoja działalność podlega wpisowi do Rejestru BDO, musisz uzyskać ten wpis przed jej rozpoczęciem.
W przeciwnym wypadku grozi ci administracyjna kara pieniężna w wysokości od 5000 zł do 1 mln zł oraz wymierzana przez sąd - kara aresztu albo grzywny.
Pamiętaj: Marszałek województwa ma 30 dni od złożenia poprawnego i kompletnego wniosku na wpisanie cię do Rejestru BDO.
2. Urząd sprawdzi twój wniosek
Jeżeli twój wniosek zawiera braki formalne, np. pomylisz się we wniosku, albo nie dołączysz potrzebnych dokumentów, to urząd wezwie cię do poprawienia błędów. Na poprawki będziesz mieć co najmniej 7 dni. Jeśli nie poprawisz błędów w wyznaczonym terminie, twoja sprawa nie będzie dalej załatwiana.
3. Urząd wpisze cię do rejestru
Po dokonaniu wpisu, marszałek poinformuję cię o tym oraz wyda ci pisemne zaświadczenie z twoim indywidualnym numerem rejestrowym. Firmy, które podlegają opłacie rejestrowej, muszą umieszczać numer rejestrowy na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością. Ten obowiązek dotyczy w szczególności: faktur VAT, paragonów fiskalnych, umów kupna-sprzedaży, sprawozdań, kart przekazania i ewidencji odpadów.
Dostaniesz też login i hasło do BDO, które wykorzystasz do zalogowanie się w systemie, poprzez który będziesz prowadził ewidencje odpadów czy składał wymagane sprawozdania.
Zaświadczenie zostanie przesłane do ciebie pocztą na adres wskazany we wniosku lub drogą elektroniczną. Będzie to zależało od sposobu, w jaki złożyłeś wniosek.
Kiedy marszałek odmówi wpisu do Rejestru BDO
Marszałek województwa odmówi ci wpisu, gdy:
- nie wniesiesz opłaty rejestrowej w wymaganej wysokości
- nie wniesiesz zabezpieczenia finansowego w wymaganej wysokości – jeśli jesteś przedsiębiorcą wprowadzającym sprzęt
- nie wpłacisz kapitału zakładowego w wymaganej wysokości – jeśli działasz jako organizacja odzysku lub organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego
Dokumenty
Ile zapłacisz
Opłatę rejestrową zapłać na rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego, w kwocie:
100 zł – jeśli jesteś mikroprzedsiębiorcą
300 zł – jeśli nie jesteś mikroprzedsiębiorcą
Opłata rejestrowa obowiązuje wyłącznie przedsiębiorców:
- wprowadzających sprzęt i autoryzowanych przedstawicieli
- wprowadzających baterie lub akumulatory
- wprowadzających pojazdy
- producentów, importerów i wewnątrzwspólnotowych nabywców opakowań
- wprowadzających na terytorium kraju produkty w opakowaniach
- wprowadzających na terytorium kraju opony
- wprowadzających na terytorium kraju oleje smarowe
Jeżeli prowadzisz działalność podlegającą wpisowi do Rejestru BDO w więcej niż jednym zakresie - jesteś zobowiązany do wpłaty jednej, najwyższej opłaty rejestrowej.Jeżeli prowadzisz działalność podlegającą wpisowi do Rejestru BDO w więcej niż jednym zakresie - jesteś zobowiązany do wpłaty jednej, najwyższej opłaty rejestrowej.
Ile będziesz czekać
Wpis uzyskasz w ciągu 30 dni, od dnia złożenia kompletnego i poprawnego wniosku.
Jak możesz się odwołać
Od decyzji możesz odwołać się do samorządowego kolegium odwoławczego. Odwołanie złóż za pośrednictwem marszałka województwa, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji odmownej.
Pamiętaj również o tym, że możesz zrezygnować ze składania odwołania od decyzji. Jeśli zrobią to wszystkie strony uczestniczące w postępowaniu to decyzja szybciej się uprawomocni.
Warto wiedzieć
Ewidencja odpadów
Od 1 stycznia 2020 r. firmy, które wytworzą odpady i nie będą zarejestrowane w Rejestrze BDO, nie będą mogły przekazać tych odpadów np. odbierającemu. Nie będą miały również możliwości wystawienia elektronicznej karty przekazania odpadów, a papierowa karta, która funkcjonuje obecnie nie będzie już dostępna.
Mikroprzedsiębiorca
Mikroprzedsiębiorcą jest przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
-
zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Odnawianie opłaty
Po wniesieniu opłaty rejestrowej musisz ją co roku odnawiać. Opłatę roczną za prowadzenie rejestru zapłać do końca lutego każdego roku, za dany rok, na rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego. Nie musisz jej wpłacać w roku, w którym była wpłacona opłata rejestracyjna. Wysokość opłaty rejestrowej i rocznej jest identyczna i wynosi:
- 100 zł dla mikroprzedsiębiorców
- 300 zł dla pozostałych przedsiębiorców
Pamiętaj o aktualizacji wpisu, np. w przypadku zmiany adresu prowadzonej działalności. Masz na to 30 dni, od dnia w którym nastąpiła zmiana.
Kary
Sankcje za niestosowanie przepisów dotyczących rejestracji, ewidencji i sprawozdawczości w BDO dzielą się na dwie kategorie:
- grzywna (od 100 zł do ponad 1 mln zł) lub areszt wymierzane przez sądy,
- administracyjne kara pieniężna (od 5000 zł do 1 mln zł) nakładana przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.
Administracyjna kara pieniężna jest nakładana za:
- prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu do Rejestru BDO,
- nieumieszczanie na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością numeru rejestrowego, który jest nadawany przez Marszałka podczas rejestracji w BDO (dotyczy firm, które podlegają opłacie rejestrowej).
Karą aresztu lub grzywny można zostać ukaranym za:
- nie złożenie wniosku o wpis do Rejestru BDO,
- nie złożenie wniosku o zmianę wpisu,
- nie złożenie wniosku o wykreślenie z rejestru,
- złożenie wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym,
- naruszenie obowiązków sprawozdawczych i ewidencyjnych.
Od 1 stycznia 2020 r. karze grzywny lub aresztu będzie też podlegał każdy, kto nie będzie:
- przechowywał przez określony czas, udostępniał lub przedkładał dokumentów i wszelkich danych, do których zobowiązuje go ustawa,
- posiadał w trakcie transportu odpadów potwierdzenia wygenerowanego z BDO.