Józefów. Portal Urzędu Miasta. Ładowanie...

Spotkanie z PKP PLK – ekrany są konieczne

20 października 2023

Ekrany akustyczne wzdłuż torów będą konieczne – wynika z analizy PKP PLK przygotowanej na potrzeby modernizacji linii kolejowej nr 7. Przedstawiciele spółki spotkali się z radnymi i mieszkańcami Józefowa aby przedstawić kolejne ustalenia dotyczące planowanej inwestycji.


19 października, podczas Komisji Ładu Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Józefowa, przedstawiciele PKP PLK odpowiadali na pytania radnych i mieszkańców dotyczące modernizacji linii kolejowej nr 7. To linia o długości 267 km, z których kilka km znajduje się na terenie Józefowa.

Co obejmuje inwestycja?
Dobudowanie 3. i 4. toru, remont peronów i zabytkowych wiat, budowę bezkolizyjnych przejazdów i przejść dla pieszych.


Na jakim etapie są prace?
Modernizacja linii kolejowej nr 7 obejmuje odcinek od Warszawy Wschodniej do Otwocka. Kilkukilometrowy fragment, który przebiega przez Józefów będzie ostatnim, na którym będą prowadzone prace. Według informacji PKP PLK, mają one ruszyć w 2025 r. Obecnie inwestor czeka na pozwolenie na budowę obejmującą nie tylko przebudowę torów, ale również wynegocjowane przez Józefów: wiadukt, tunel oraz dodatkowe przejście dla pieszych na wysokości „starej Wiązowskiej”.

Co zamiast przejazdów w Michalinie i Józefowie?
Oba przejazdy naziemne zostaną zlikwidowane. Przy prędkości 160km/h jaką będą osiągać pociągi i częstotliwości ich kursowania (prognozy wskazują, że będą jeździły średnio co 8 minut), pozostawienie przejazdów uniemożliwiałoby swobodne przeprawianie się samochodów przez tory i stwarzałoby bardzo poważne zagrożenie bezpieczeństwa. Kilka lat temu Miasto wynegocjowało rozwiązania alternatywne. Dzięki temu powstaną:
• wiadukt dla samochodów i ciąg pieszo-rowerowy na wysokości ulic Brucknera-Werbeny,
• tunel dla samochodów i droga rowerowa na wysokości ulic Cicha - Matejki (ukośnie w stosunku do torów),
• przejście podziemne dla pieszych na wysokości ulic Cicha - Matejki (prostopadle w stosunku do torów) - po jednej stronie zakończone windą, po drugiej pochylnią,
• ciąg pieszo-rowerowy pod torami na wysokości „starej Wiązowskiej” (Wroniej).
• oraz przewidziane przez inwestora:

  • dwa podziemne przejścia pod torami przy przystanku PKP Michalin,
  • dwa podziemne przejścia pod torami przy przystanku PKP Józefów.
  • wejście do wszystkich 4 przejść pod torami będzie w formie pochylni i schodów,
  • na obu przystankach, z przejścia pod torami na peron od strony południowej będą prowadziły pochylnie, a od strony północnej - schody i winda.

Przejścia podziemne będą monitorowane.


Czy ekrany są konieczne?
Analiza akustyczna PKP PLK wskazała, że hałas generowany przez pociągi po rozbudowie torów będzie osiągał parametry, przy których prawo nakazuje budowę ekranów akustycznych. Ekrany powstaną wzdłuż torów na całym odcinku od PKP Wawer do tunelu w Świdrze. Na odcinku józefowskim ich wysokość będzie wynosiła między 3 a 5,5 metrów. Burmistrz i radni zawnioskowali, aby ekrany mogły zostać obsadzone zielenią.

- Zobowiązuję się, że miasto będzie utrzymywać tę zieleń. Dzisiaj też Piękne Miasto dba o tereny wokół torów, mimo, że nie jest to nasza własność i nie należy to do obowiązków gminy. Prosimy o uwzględnienie naszego postulatu, bo to przynajmniej w jakiejś części poprawi ten nowy krajobraz, w który wpisane będą ekrany – powiedział burmistrz Marek Banaszek.


Rozwiązania na czas przebudowy
Jak poinformowało PKP PLK:
• Na czas budowy przejazdy naziemne pozostaną czynne (inaczej, niż w Falenicy i Radości, gdzie będą wytyczone nowe - tymczasowe).
• W trakcie przebudowy peronów powstaną perony tymczasowe zlokalizowane możliwie najbliżej obecnych.
• Wiaty z poczekalniami będą remontowane pod nadzorem konserwatora zabytków.
• Ruch kolejowy zostanie utrzymany przez cały czas trwania robót. Okresową będzie to ruch po jednym torze.

Jaka przyszłość czeka drzewa wzdłuż torów?
Niestety, budowa będzie wiązała się z wycinką drzew wzdłuż linii. Ta informacja wzbudza największe kontrowersje. Jak tłumaczył przedstawiciel PKP PLK, odległość drzew od torów jest określona prawem, aby nie stanowiły zagrożenia dla pasażerów i infrastruktury. Ponadto dobudowa dwóch torów i związane z tym przesunięcie elementów infrastruktury kolejowej nie pozostawiają inwestorowi wyboru. Ten punkt stał się głównym tematem spotkania. Burmistrz i radni naciskali, aby wycinka była przeprowadzana „z głową”.

- Bardzo proszę działać z pewną refleksją. Jeśli da się uratować chociaż trochę drzew, proszę to zrobić – powiedział wiceburmistrz Piotr Gąszcz.

– W Józefowie, podczas realizowania inwestycji przez miasto, nawet jeśli dostajemy zgodę na wycinkę wszystkich drzew kolidujących z inwestycją nie robimy tego. Zawsze analizujemy każde drzewo i ocalamy tyle ile tylko się da – mówił burmistrz Banaszek zachęcając PKP PLK aby również kierowały się taką polityką.

Co z parkingami?


• Z uwagi na powierzchnię inwestycji – 4 tory plus ekrany – nie będzie możliwości zachowania parkingów przy stacjach.

Będę zabiegał o to, aby udało się zachować lub stworzyć tyle miejsc parkingowych ile tylko jest możliwe – powiedział przewodniczący Komisji Grzegorz Kruk.

Przecież założeniem kolei i tej inwestycji jest chyba to, żeby ludzie mogli z samochodów przesiadać się do pociągów – podkreślił burmistrz Banaszek.

• Niektóre elementy infrastruktury powstające przy okazji przebudowy torów (np. zbiorniki wodne) są jednak zaprojektowane przez inwestora tak, aby można było usytuować na nich dodatkowe obiekty – np. miejsca parkingowe.

Pozostałe informacje PKP PLK:
• Przewiduje się kursowanie 200 pociągów na dobę. Dalekobieżne będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h.
• Realizacja inwestycji wymaga m.in. uzyskania decyzji środowiskowych, a to wiąże się z przeprowadzeniem konsultacji społecznych.
• Rozpoczęcie inwestycji planowane jest na 2025 rok. Szacowany czas całej inwestycji na odcinku Wawer – Świder – do 3 lat.
• W pierwszej kolejności zostanie dobudowany nowy i przebudowany obecny tor po stronie wschodniej (od ul. Sikorskiego).
• PKP PLK udostępni mieszkańcom Józefowa plany linii kolejowej nr 7 po modernizacji (obecnie nie ma na nich naniesionych ekranów akustycznych).


Ze szczegółami dot. warunków środowiskowych, w tym kwestii akustyki można zapoznać się w Raporcie oddziaływania inwestycji na środowisko. Raport dostępny jest pod linkiem: http://mmm.rdos.gov.pl/doc/waw/rap2022/420.434.2019.MBR.1.zip 

(Miasto Józefów)

 

Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij