Studio Budowlane Unity s.c. Małgorzata Tischner , Damian Cyrta, Warszawa
Zakłada się podział na 3 główne strefy funkcjonalne:
- strefa biblioteczna: zlokalizowana od północnego wschodu z krótkim dojściem ze strefy parkingowej (zakłada się, że główny „napływ” użytkowników będzie odbywał się o strony parkingów przy ul. Asnyka i że parking ten wraz z parkingiem od strony północno-wschodniej zaspokoi potrzeby obsługi komunikacyjnej biblioteki); w strefie wejściowej stojaki na rowery, zieleń reprezentacyjna;
- strefa przedszkolna: znajdująca się na zachodzie działki z dłuższym dojściem ze strefy parkingowej przy ul. 11 Listopada; przedszkole z dużym, południowym nasłonecznieniem i odcięciem terenów ogólnodostępnych terenem zadrzewionym; obszar dostosowany do wydzielenia placów zabaw dla dzieci;
- strefa zapleczowa: obszar w północnej części terenu odizolowany od stref wejściowych i rekreacyjnej, dogodnie skomunikowany – wykorzystanie pełniącej funkcję nieformalnych dojazdów do sąsiadujących posesji drogi dojazdowej ul. Grottgera – droga do zaplecza z zatokami postojowymi obsługująca strefę techniczno-gospodarczą budynku, w tym wolnostojący śmietnik.
Budynek na planie w kształcie odwróconej litery „L”. Położenie takie wynika z następujących przesłanek (korzyści):
- zbliżenie do istniejących układów komunikacyjnych - skrócenie dojścia i dojazdu zarówno do biblioteki jak i do przedszkola - w konsekwencji wzrost udziału terenów nieutwardzonych;
- zbliżenie do istniejącego przebiegu zewnętrznych sieci technicznych, skutkujące skróceniem tras przyłączy;
- wytworzenie rozległego południowego i południowo zachodniego przedpola budynku z przeznaczeniem na tereny rekreacji – orientacja ta jest najkorzystniejsza w aspekcie zapewnienia komfortowych warunków klimatycznych, w tym nasłonecznienia;
- zachowanie wartościowej zieleni: lokalizacja budynku pozwala na maksymalną redukcję ingerencji w istniejący wartościowy drzewostan;
- zachowanie dystansu od istniejącej zabudowy mieszkalnej, zachowanie prywatności, redukcja wzajemnego oddziaływania budynków na siebie;
- zachowanie obecnego placu zabaw oraz siłowni miejskiej w celu nie generowania dodatkowych kosztów.
Koncepcja funkcjonalna układu wewnętrznego:
Budynek składa się z dwóch zasadniczych części – skrzydła przedszkola oraz skrzydła bibliotecznego. Układ ten tworzy literę „L” - analogiczny związek z kształtem działki, koncepcją zagospodarowania terenu oraz wynika z przesłanek energetycznych. Skrzydło południowe, cechujące się najlepszymi warunkami użytkowymi, przeznaczono zasadniczo na funkcje podstawowe przedszkola, tj. sale zajęciowe. Skrzydło północne przeznaczono generalnie na funkcje pomocnicze – obsługę budynku i ich użytkowników oraz strefę wejścia zapleczowego. Ciąg komunikacyjny składa się z trzech połączonych odcinków - korytarza przedszkolnego, strefy wejścia głównego przedszkola, strefy wejścia głównego biblioteki - zapewnia to łatwe i intuicyjne rozprowadzenie do poszczególnych stref funkcjonalnych oraz powiązanie z otoczeniem.
Obiekt posiada dwie kondygnacje nadziemne i lokalne podpiwniczenie (pod skrzydłem północnym). Organizacja pionowa wynika ze specyfiki użytkowej pomieszczeń oraz dążenia do zredukowania potrzeby korzystania z dróg komunikacji pionowej.
W przedszkolu, na parterze zlokalizowano wszystkie funkcje, dla których ta lokalizacja jest wymagana lub szczególnie zalecana, tj. m.in. strefę wejściową, stołówkę, zaplecze kuchenne wraz ze strefą wejścia gospodarczego, sale zajęd ruchowych oraz sale zajęciowe grup z pomieszczeniami pomocniczymi. Ponadto zlokalizowano tu strefy: administracyjną i opieki medycznej. Natomiast na parterze biblioteki zlokalizowano wszytskie czytelnie oraz inne pomieszczenia ogólnodostępne.
W podpiwniczeniu zlokalizowano strefy techniczne, gospodarcze i magazynowe. Powiązania pionowe pomiędzy kondygnacjami nadziemnymi zapewniają winda i schody w centralnej części budynku. W części nad parterem zlokalizowano dodatkowe wymagane funkcje biblioteczne, tj. strefę wielofunkcyjną oraz strefę dla dzieci z pomieszczeniami pomocniczymi oraz kawiarnię i sanitariaty. Na łączeniu skrzydeł przedszkolnego i bibliotecznego zaprojektowano taras z funkcją czytelni plenerowej połączonej z kawiarnią. Taras ten, w formie zielonego dachu może też służyd zewnętrzna powierzchnia strefy dla dzieci. Obie kondygnacje budynku są w pełni przystosowane dla osób niepełnosprawnych - zarówno dorosłych, jak i dzieci.
Koncepcja formalno-estetyczna
Forma architektoniczna projektowanego obiektu nawiązująca do stylu „Świdermajer”. Budynek parterowy z tradycyjnymi dachami dwuspadowymi, na planie litery L rozciągniętym wzdłuż osi wschód zachód, utrzymany w nurcie eco-tech, z centralną częścią dwukondygnacyjną z oryginalnym dachem skośnym. Koncepcja formalno-estetyczna wynika w dużej mierze z dążenia do estetycznego zintegrowania budynku z naturalnym charakterem otoczenia:
- plan budynku wpisany w krajobraz naturalny, w tym układ wartościowych drzew przeznaczonych do zachowania, tworząc „dialog” pomiędzy nową formą a zastanym krajobrazem przyrodniczym (jednocześnie dachy połaciowe są praktyczne z warunkach gęstego zadrzewienia – brak problemów z odprowadzeniem wód opadowych w wyniki zalegania elementów drzew, m.in. liści i igliwia).
- geometria dachów (dachy połaciowe) oraz liczne detale elewacyjne (tj. podcienie, lamele) nawiązujące do elementów stylu „Świdermajer”. - architektura budynku w nurcie eco-tech stanowi połączenie materiałów naturalnych, które dominują w odbiorze formy architektonicznej (drewno elewacyjne, zielony dach) z materiałami kojarzonymi z architekturą nowoczesną (duże przeszklenia, fotowoltaika, wykończenia metalowe) – rozwiązanie to wzmacnia efekt integracji budynku z naturalnym otoczeniem i podkreśla jego nowoczesny, proekologiczny profil.
W kształtowaniu estetycznym dążono do wykreowania podziału pomiędzy przestrzenią przyjazną dzieciom, a strefą ogólnodostępną dla użytkowników biblioteki. Strefa przedszkolna zachowana jest w stylistyce wpływającej pozytywnie na rozwój psychiczny i emocjonalny dzieci. Dążono zatem do stworzenia przestrzeni przepełnionej światłem naturalnym, z dużym udziałem zieleni i materiałów naturalnych, oraz wykorzystaniem otward widokowych :
- naturalne oświetlenie zapewniają zróżnicowanej wielkości przeszklenia elewacyjne oraz dachowe.
- w wykończeniu wnętrz dominują materiały naturalne (drewno) oraz widoczna wszechobecnie zieleń otoczenia. Materiały te zestawione z przegrodami szklanymi stanowią kontynuację rozwiązań bryłowo-elewacyjnych;
- układ przestrzenny otulający tereny zadrzewione pozwala na stworzenie efektu przenikania przyrody do wnętrza budynku.