Józefów. Portal Urzędu Miasta. Ładowanie...

VA Przemysław Tymoszuk

Budynek czerpie swoją tożsamość z architektonicznych tradycji podwarszawskich letnisk i przede wszystkim ornamentalnego stylu „Świdermajer”. Równocześnie ważnym elementem było stworzenie budynku, który odpowiada na wyzwania współczesności - budownictwa zrównoważonego i edukacji ekologicznej.

Głównym zabiegiem urbanistycznym zastosowanym w koncepcji jest zlokalizowanie budynku przedszkola i biblioteki po południowo-wschodniej stronie założenia. Poprzez zlokalizowanie w tym miejscu budynku, przestrzeń publiczna zostaje wyraźnie podzielona na trzy strefy – prywatny ogród przedszkolny, publiczny plac miejski oraz las.

Uwolnienie pasa zieleni na północy działki, umożliwia jego elastyczne zagospodarowanie. Na terenie możliwa jest także dodatkowa zabudowa, dostosowana do kierunków rozwoju i strategii Miasta. Przestrzeń publiczna dzieli się na równomiernie rozlokowane mniejsze
strefy, o szerokim wachlarzu oferty sportowej, kulturalnej i rekreacyjnej.

Kluczowy dla projektu urbanistycznego staje się narożnik na skrzyżowaniu ul. Asnyka oraz ul. 11 listopada, który tworzy dystans między ulicą, a budynkiem. Umożliwia wykreowanie miejsca spotkań zarówno dla rodziców przyprowadzających i odbierających dzieci, jak i dla użytkowników biblioteki oraz spacerowiczów wybierających się do przyległego lasu.
Z narożnika widoczne jest wejście zarówno do części przedszkolnej, jak i bibliotecznej, co umożliwia jednakową ekspozycję każdej funkcji.

Budynek jest dobrze zorientowany, co zapewnia pełne oświetlenie sal edukacyjnych i przestrzeni biurowych oraz ograniczony dostęp światła dziennego do zbiorów bibliotecznych.

Budynek został zaprojektowany na zasadzie specyficznej symbiozy dwóch funkcji. Bryła budynku składa się z trzech połączonych i przesuniętych względem siebie kubatur. Ten zabieg ma na celu optyczne zmniejszenie budynku oraz harmonijną integrację z otaczającą zabudową willową pod względem skali i wysokości. Podział „na trzy” podkreśla także dwie osobne strefy wejściowe, co jest szczególnie
widoczne z perspektywy głównego placu miejskiego.

Rozpoznawalna rzeźbiarska struktura budynku, wspiera tworzenie tożsamości nowego miejsca na kulturalnej i społecznej mapie Józefowa.
Całość nowego założenia, mimo widocznego podziału, zamyka się w zwartej bryle. Jej zredukowany kształt znajduje uzasadnienie zarówno w zmniejszeniu obrysu budynku i uwolnieniu powierzchni biologicznie czynnej, jak i projektowaniu pasywnym, gdzie dzięki korzystnemu współczynnikowi A/V, możliwe jest zmniejszenie utraty ciepła.


PRZEDSZKOLE
Parter jest wyraźnie podzielony na trzy części - strefę wejściową przedszkola, graniczącą z dwukondygnacyjną salą wielofunkcyjną, strefę edukacyjną przedszkola oraz strefę wejściową biblioteki. Umieszczenie funkcji na kondygnacji jest uzależnione od ich relacji z przestrzenią publiczną - strefy wejściowe zorientowane są w kierunku placu miejskiego od strony wschodniej, strefa dydaktyczna przedszkola, w kierunku prywatnego placu zabaw, od strony południowozachodniej.
Taki podział scala potrzeby wynikające z integracyjnej i aktywizującej roli obiektu z tymi, które związane są z jego edukacyjną funkcją.
Strefa wejściowa do przedszkola znajduje się od strony ul. 11 listopada. Jest ona zintegrowana z poczekalnią dla rodziców i szatnią. Z tego miejsca widoczne są już sale dydaktyczne, jednak wzrok przykuwa przede wszystkim dwukondygnacyjna, przeszklona sala, która jest sercem budynku oraz jego funkcjonalnym centrum. Dwupoziomowa aula, dzięki dużym przeszkleniom w dachu, obiecuje wysoką jakość przestrzeni. Widoczne są stąd bezpośrednio wszystkie pomieszczenia ogólnodostępne na obu kondygnacjach.

Południowo-zachodnia część budynku jest przeznaczona jedynie na część dydaktyczną przedszkola, z pomieszczeniami edukacyjnymi dla pięciu grup przedszkolnych. Takie zorientowanie części edukacyjnej umożliwia oświetlenie światłem naturalnym sal w godzinach 11:00-16:00 (5 godzin). Dodatkowo na kondygnacji powyżej, zaplanowana została część biurowa przedszkola, wraz z pokojem nauczycielskim,
psychologa i logopedy. Administracyjne pomieszczenia przedszkola zyskują dzięki temu doskonały dostęp do światła dziennego (dzięki ekspozycji w kierunku południowym), ale także bliskie połączenie z salami dydaktycznymi na parterze, dzięki klatce schodowej i windzie zlokalizowanej przy wejściu.

Szczególny nacisk został także położony na bezpośredni dostęp do ogrodu przedszkolnego z sali dydaktycznej. Dzieci spędzają czas równie istotny pod względem rozwoju na placu zabaw, dlatego projekt części krajobrazowej jest tak samo ważny, jak przestrzeń wewnętrzna.

Ogród przedszkolny zaprojektowany jest z myślą o aktywnej edukacji ekologicznej najmłodszego pokolenia. Koncepcja kształcenia zakłada przybliżanie skomplikowanych procesów przyrodniczych najmłodszym, poprzez podział placu zabaw według różnorodności żywiołów natury - wody, ognia, ziemi i powietrza. Każdy element kładzie nacisk na inne strefy rozwoju dziecka oraz aspekty nauczania przyrodniczego.

Zaplanowane urządzenia wspierają wszystkie obszary rozwoju przedszkolaka - małą motorykę, dużą motorykę oraz edukację sensoryczną. Oba obszary przedszkola, zewnętrzny i wewnętrzny, tworzą przestrzenie odpowiednie zarówno dla funkcjonowania, jak
i wyjątkowych wydarzeń społeczności dzieci, nauczycieli i rodziców.


BIBLIOTEKA
Na parterze znajduje się także wejście do biblioteki publicznej. Wysunięta na wschód kubatura umożliwia łatwe zlokalizowanie głównego wejścia, dodatkowo podkreślonego podcieniem w elewacji. Strefa wejściowa biblioteki połączona jest nie tylko z placem miejskim od ul. Asnyka, ale także przylega bezpośrednio do lasu na północy działki. Aby wykorzystać potencjał przestrzeni publicznych, zlokalizowane zostały tu pomieszczenia o charakterze miastotwórczym i socjalnym, tj. klubokawiarnia, czy sala wielofunkcyjna. Miejsca spotkań wewnątrz budynku mają potencjał, aby aktywizować najbliższe otoczenie budynku od strony lasu i dbać o wysoką jakość przestrzeni publicznej.

Z parteru na piętro prowadzą schody oraz winda. Pierwsza kondygnacja jest w przeważającej części zajęta przez czytelnie biblioteczne, wypożyczalnie i salę multimedialną youmedia. Miejsca magazynowania książek zwrócone są ku północy, dzięki czemu zbiory piśmiennicze i graficzne nie są wystawione na bezpośrednie działanie światła słonecznego. Od strony południowo-zachodniej, nad salami edukacyjnymi na parterze, znajdują się pomieszczenia biurowe biblioteki.

(Materiały projektanta)

 

Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności portalu. zamknij