WXCA, Warszawa
W naszym ujęciu koncepcji architektonicznej, propozycja przedszkola i biblioteki posiada liczne odniesienia do stylu Świdermajer, wzmacniając tym tożsamość lokalną i kontynuując dziedzictwo zgodnie z duchem czasów. Wierzymy, że obiekt ten może przysłużyć się do promowania pewnych rozwiązań zrównoważonego rozwoju. Koncepcja opiera się na współzależności trzech elementów: przestrzeń-człowiek-natura
Tak więc za nadrzędne uznano zaangażowanie terenów zielonych jako tła dla pomieszczeń projektowanego obiektu, a sale edukacyjne uwzględniają aspekty biofilii, umożliwiając wykorzystanie walorów przyrody przyszłym użytkownikom budynku.
Projekt nawiązuje do nadświdrzańskiej architektury letniskowej w sposób wieloaspektowy, kluczowe dla struktury obiektów stały się centralne klatki schodowe - pozwalające nie tylko na wygodną komunikację, ale także dzięki zastosowaniu doświetlającym, wychylnym świetlikom - naturalną wentylacje z wykorzystaniem efektu kominowego. Wieżyce w osiach klatek schodowych w architekturze uzdrowisk i letnisk oraz nizinnych sanatoriach leczniczych np. w Otwocku (Sejmikowe, Gurewicza itd.) czy Rudce (płucne) miały właśnie takie
zastosowanie.
Sama bryła budynków inspirowana jest rozczłonkowaną przez werandy typową dla nadświdrzańskich letnisk drewnianą willą, jednak ze względu na duży format budynku układ tworzy addycyjną formę, z obiegającymi bryłę werandami dostosowanymi do skali człowieka.
Wierzymy że zaproponowana struktura budynku, odpowiednie strefowanie i wyznanie granic przestrzennych, pozwoli wspierać zachowania grupowe, oraz naturalnie rozwijać ciekawość i chęć eksplorowania przestrzeni obiektu przez przyszłych użytkowników. Rozbicie programu konkursowego na dwa obiekty pozwoliło nam dopasować obiekt do skali działki i charakteru willowego kontekstu.
Biblioteka
Budynek biblioteki zlokalizowany został w części działki przy skrzyżowaniu ulic Asnyka i 11 listopada. Stoi przy miejskim skwerze wielofunkcyjnym, zapraszając tym samym do wejścia do budynku. We wnętrzu zlokalizowano 3 wypożyczalnie: dla dorosłych, dzieci oraz dla młodzieży.
Największa z nich, wypożyczalnia główna dla dorosłych zlokalizowana została na parterze, w południowo- wschodniej części budynku. Dzięki takiemu położeniu czytelnicy mogą korzystać z jej zewnętrznych przestrzeni w parku oraz na werandach. w bibliotece głównej przewidziano miejsce na prawie 50 000 książek (oraz dodatkowe miejsce rezerwy na 20 000 książek) oraz różnorodne miejsca do siedzenia przy otwarciach kadrujących widoki na park. W jej pobliżu zlokalizowano kawiarnię, która może służyć także czytelnikom.
Pozostałe dwie czytelnie zlokalizowano na pierwszym piętrze budynku. czytelnia dla młodzieży mieści około 12 000 książek (oraz rezerwę na ok. 7 000), a czytelnia dla dzieci ok. 7 000 książek(i rezerwę na niemal 3 000). Na piętrze znajdują się także czytelnie: ogólna, multimediów z salą komputerową, czytelnia dla niewidomych oraz regionalna. Taka ustronna lokalizacja sprzyja skupieniu oraz stwarza dobre warunki do nauki.
Na parterze zlokalizowana została także sala wielofunkcyjna z możliwością podziału na 3 mniejsze sale, nadająca możliwość organizacji przeróżnych wydarzeń kulturalnych lub towarzyskich. Sala ma mozliwość otwarcia się na teren dookoła i kontynuowania aktywności na zewnątrz.
Przedszkole
Budynek przedszkola zaprojektowany został przede wszystkim z troską o komfort małego użytkownika. Dzięki lokalizacji od strony południowej, sale przedszkolne są dobrze doświetlone. Duże przeszklenia otwierają sale na park, natomiast przed przegrzewaniem chroni je głęboki okap werandy. Dwa z pięciu oddziałów, te dla najstarszych dzieci, mają swoje pomieszczenia zajęciowe na pierwszym piętrze. Każda z sal posiada zaplecze sanitarne oraz magazynek, a jej przestrzeń jest łatwa do aranżacji pod kątem różnych zajęć. łatwo wydzielić z nich różne strefy zajęciowe takie jak: strefa aktywności ruchowej, strefa konstruowania, strefa badania i wielozmysłowej stymulacji, strefa zabaw kreatywnych i plastycznych, strefa zabaw tematycznych, strefa przeglądania i czytania książek. Zastosowano łagodna kolorystykę kolorystykę i naturalne materiały, stymulujące zmysły przedszkolaków. Tuż przy wyjściu z przedszkola znajduje się wygrodzony plac zabaw wyposażony w zabawki wykonane z naturalnych materiałów nawiązujących do leśnego otoczenia wokół, oraz naturalne leśne elementy przystosowane dla tych najmłodszych, umożliwiające dzieciom lepsze poznanie natury, oraz samych siebie m.in. Pieńki do nauki równowagi. Strefa ta przystosowana jest również do prowadzenia zajęć w trybie edukacji zielonej. Ogródki edukacyjne dostosowane do potrzeb przedszkolaków pozwalają na prowadzenie zajęć również z ogrodnictwa i biologii.
Na parterze zlokalizowano również wyższe pomieszczenie sali gimnastycznej, która podczas większych wydarzeń może zostać połączona z sąsiednią stołówką.
Na pierwszym piętrze, od strony północnej zlokalizowano pomieszczenia dyrektora, sekretariat, pokój nauczycielski oraz gabinety logopedy i psychologa.
Istniejący ekosystem Józefowa jest on wyjątkowy, dlatego zastaną zieloną infrastrukturę traktujemy w sposób, który pozwala na bezkolizyjne koegzystowanie człowieka ze światem natury. W nawiązaniu do takiego charakteru lokalnej przyrody oraz tradycji uzdrowiskowych tych terenów proponujemy zagospodarowanie otoczenia jako lasu zdrojowego. Jego kompozycja oraz zagospodarowanie opierają się na biofilii, oddziałują korzystnie zarówno na użytkowników jak i na środowisko naturalne.
Koncepcja zakłada odpowiednie strefowanie otoczenia budynku, aby jego różne fragmenty odpowiadały na różne potrzeby użytkowników, wpływając pozytywnie na ich zdrowie fizyczne i psychiczne, a także niosąc korzyści dla przyrody wspierając bioróżnorodność, oczyszczając powietrze, zwiększając retencję leśną oraz przeciwdziałając zanieczyszczeniu światłem.
Rozwiązania szczegółowe
• zaaranżowanie koło budynku stymulujących sensorycznie, naturalistycznych rabat z fragmentami funkcjonującymi jako ogrody deszczowe (walory ekologiczne i edukacyjne);
• subtelne podkreślenie przedpola biblioteki poprzez soliterowe nasadzenia sosen;
• zaakcentowanie przedpola przedszkola – ścieżka sensoryczna, tropy zwierząt jako element nawierzchni oraz rzeźba przedstawiająca leśne zwierzę jako „wabik”, czyli element intrygujący dzieci;
• przestrzeń do zabawy przy przedszkolu to naturalny plac zabaw z uwzględnieniem stymulacji sensorycznej (skakanie, wspinanie, huśtanie, kręcenie) oraz przestrzeni do samodzielnego zagospodarowania. Wyposażenie naturalnego placu zabaw: szklarnia, domek, kącik meteo, kuchnia błotna, kłody i głazy oraz “zielona sala” z pniakami, stolikami i tablicą; mini obiekt wielofunkcyjny: magazyn terenowy, wiata - schronienie, wieża do obserwacji ptaków i koron drzew;
• przedpole lokalu gastronomicznego i sali wielofunkcyjnej – nasadzenia wpisane w taras, elementy umeblowania sprzyjające relaksowi, warsztatom, spotkaniom, piknikom;
• część publiczna parku - różnorodne aktywności w sposób naturalny są wpisane w jego przestrzeń;
• zagospodarowanie stanowią naturalne elementy, różnorodne miejsca do siedzenia, elementy do odkrywania - intrygujące niespodzianki w terenie. W parku zaplanowana jest również strefa aktywności z przeniesionymi urządzeniami istniejącej siłowni zewnętrznej oraz urządzeniami do kalisteniki;
• przy południowej, peryferyjnej granicy działki zlokalizowano strefę parkingu. Wiaty parkingowe są miejscem lokalizacji paneli fotowoltaicznych. Przestrzeń parkingowa zorganizowana w sposób maksymalnie zachowujący naturalny charakter zastanej przestrzeni. Jest to strefa wielofunkcyjna, bez samochodów funkcjonująca jako miejsce spotkań;
• koncepcja zakłada atrakcyjność i potencjał rekreacyjny Lasu Zdrojowego przez cały rok. Las zdrojowy zimą to grafaktur i kolorów, dźwięki natury, chrzęst ściółki i lodu, zapach lasu oraz zachęta do aktywności fizycznej.
(Materiały inwestora)