Zakres działań
Bożena Pukaczewska
Do zadań Referatu Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami należy prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem nieruchomościami, geodezją oraz tworzeniem mieszkaniowego zasobu miasta, a w szczególności:
-
sprzedaż, oddanie w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, zarząd, dzierżawę, najem i użyczenie nieruchomości stanowiących własność gminy osobom fizycznym i prawnym;
-
publikacja wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, zarząd, dzierżawę, najem i użyczenie;
-
ogłaszanie i organizowanie przetargów na zbycie nieruchomości w formie przewidzianej ustawą o gospodarce nieruchomościami oraz obsługa tych transakcji;
-
prowadzenie czynności związanych z zawieraniem umów notarialnych w przypadku sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości;
-
sprzedaż mieszkań komunalnych z ułamkową częścią gruntu niezbędną do racjonalnego korzystania z budynku;
-
wnioskowanie o wpisy do ksiąg wieczystych oraz wnioskowanie o wykreślenie z ksiąg wieczystych długów i ciężarów;
-
oddawanie w zarząd nieruchomości komunalnych jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej oraz orzekanie o wygaśnięciu zarządu;
-
ustalanie i zmiana opłat z tytułu zarządu;
-
prowadzenie kontroli określonego w umowie sposobu i terminu zagospodarowania gruntów w wyznaczonym terminie;
-
prowadzenie spraw dotyczących rozwiązania umów wieczystego użytkowania o odebranie gruntów;
-
współdziałanie z biegłymi rzeczoznawcami w sprawach ustalania wartości gruntów, budynków i mieszkań przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste;
-
zamiana gruntów stanowiących własność gminy na grunty stanowiące własność lub będące w użytkowaniu wieczystym osób fizycznych lub prawnych;
-
negocjowanie wysokości odszkodowania za grunty przeznaczone pod drogi powstałe w wyniku podziału działek oraz warunków nabycia nieruchomości;
-
nieodpłatne przejmowanie gruntów od Skarbu Państwa i nieodpłatne oddawanie gruntów Skarbowi Państwa;
-
aktualizacja cen gruntu;
-
przygotowanie dokumentacji związanej z wywłaszczaniem nieruchomości na rzecz gminy;
-
naliczanie opłat adiacenckich;
-
prowadzenie spraw dotyczących wykonywania prawa pierwokupu nieruchomości;
-
prowadzenie spraw związanych z uwłaszczaniem osób prawnych i spółdzielni na nieruchomościach będących w ich zarządzie lub użytkowaniu;
-
nabywanie nieruchomości niezbędnych dla realizacji zadań gminy;
-
regulacja stanu prawnego nieruchomości;
-
komunalizacja mienia;
-
ewidencjonowanie mienia gminy;
-
zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych mieszkańców miasta oraz tworzenie zasobu mieszkaniowego miasta;
-
opracowywanie projektów uchwał Rady w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy;
-
zawieranie umów najmu oraz wykonywanie obowiązków wynajmującego;
-
wyrażanie zgody na podnajem lokalu;
-
zawieranie na czas oznaczony umowy najmu lokalu socjalnego;
-
współpraca z komornikiem w zakresie usuwania przy pomocy policji lub straży miejskiej osób, które zajęły lokal bez tytułu prawnego;
-
wypowiadanie umów najmu;
-
wytaczanie powództwa o rozwiązanie najmu;
-
przyznawanie lokali mieszkalnych, w tym socjalnych i zastępczych oraz zapewnienie w czasie potrzeby czasowego zakwaterowania osób zwolnionych z zakładów karnych;
-
ustalanie propozycji stawek czynszu za najem lokali mieszkalnych oraz za najem mieszkalnych lokali socjalnych, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
-
przygotowywanie dokumentacji i przeprowadzanie postępowania egzekucyjnego o eksmisję oraz realizacja wyroków sądowych w tych sprawach;
-
prowadzenie egzekucji w sprawach lokalowych i usuwania samowoli lokalowej;
-
współdziałanie w zarządzie nieruchomością wspólną, prowadzenie rejestru wspólnot mieszkaniowych oraz ich nadzorowanie;
-
aktualizacja i kontrola numeracji lokali i budynków stanowiących mieszkaniowy zasób miasta;
-
prowadzenie całokształtu spraw związanych z gospodarką lokalami użytkowymi, stanowiącymi własność miasta;
-
rejestracja spraw z zakresu rozgraniczenia nieruchomości, analiza dokumentacji oraz przygotowywanie postanowienia i decyzji w tym zakresie;
-
rejestracja spraw związanych z podziałem nieruchomości, przygotowywanie postanowień i decyzji z zakresu podziału we współpracy z Referatem Zagospodarowania Przestrzennego;
-
prowadzenie spraw związanych ze scalaniem i podziałem nieruchomości przeznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego na cele inne niż rolne i leśne;
-
ustalanie nieruchomości stanowiących wspólnotę gruntową bądź mienie gminne;
-
ustalanie osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie;
-
rejestracja spraw związanych z numeracją porządkową nieruchomości;
-
przygotowywanie i wydawanie zaświadczeń o nadaniu numeru porządkowego oraz prowadzenie mapy przeglądowej w tym zakresie;
-
prowadzenie spraw związanych z nazewnictwem ulic i placów oraz przygotowywanie projektów uchwał Rady w tym zakresie;
-
prowadzenie spisu alfabetycznego ulic i placów;
-
prowadzenie mapy przeglądowej z aktualnymi nazwami ulic i placów;
-
przyjmowanie zawiadomień o zniszczeniu znaków geodezyjnych;
-
przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji Wojewody Mazowieckiego, będącej podstawą do ujawnienia w księdze wieczystej przejścia na własność miasta nieruchomości zajętych pod drogi, które w dniu 31.12.1998r. nie stanowiły własności miasta;
-
współdziałanie z osobami zaangażowanymi w realizację projektu "Zwiększenie potencjału inwestycyjnego regionu - rozbudowa sieci wodociągowo - kanalizacyjnej w Józefowie", zgodnie z procedurą rozliczania projektu oraz współdziałanie w zakresie innych projektów realizowanych przez Miasto przy udziale środków Unii Europejskiej, a w szczególności:
-
regulacja stanów prawnych gruntów bezpośrednio związanych z realizacją projektu,
-
sporządzanie projektów umów zawieranych z podmiotami sprzedającymi grunty,
-
wykup nieruchomości niezbędnych do realizacji projektu.
-