Zakres działań
Do zadań Referatu Gospodarki Komunalnej należą działania związane z działania związane z utrzymaniem czystości i porządku w mieście, utrzymaniem infrastruktury usług komunalnych, zarządzaniem i eksploatacją dróg i ulic miejskich, a w szczególności:
1) prowadzenie całokształtu spraw związanych z bieżącym utrzymaniem chodników, dróg miejskich (naprawy, remonty, awarie, żwirowanie, itp.), terenów zielonych, cmentarzy, w tym pomników wojennych;
2) likwidacja nielegalnych zrzutów śmieci i odpadów;
3) prowadzenie spraw związanych z rekultywacją składowiska odpadów komunalnych;
4) prowadzenie całokształtu spraw związanych z prawidłowym oznakowaniem ulic i placów oraz umieszczanie i utrzymywanie tabliczek z nazwami ulic i placów;
5) prowadzenie całokształtu spraw związanych z zapewnieniem czystości i porządku w mieście oraz tworzeniem warunków niezbędnych do ich utrzymania, wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a w szczególności:
a) tworzenie warunków do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie miasta;
b) budowa, utrzymanie i eksploatacja własnych lub wspólnych z innymi gminami:
- regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych,
- stacji zlewnych, w przypadku gdy podłączenie wszystkich nieruchomości do sieci kanalizacyjnej jest niemożliwe lub powoduje nadmierne koszty,
- instalacji i urządzeń do zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych lub ich części,
- szaletów publicznych;
c) prowadzenie działań zmierzających do objęcia wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie miasta systemem gospodarowania odpadami komunalnymi;
d) nadzorowanie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym realizacji zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
e) podejmowanie działań w zakresie ustanowienia selektywnego zbierania odpadów komunalnych, obejmującego co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji;
f) tworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców miasta, w tym wskazywanie miejsca, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw
domowych;
g) dbałość o zapewnienie osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;
h) prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
i) udostępnianie na stronie internetowej Urzędu gminy oraz w sposób zwyczajowo przyjęty informacji o:
- podmiotach odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu miasta, zawierające firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
- miejscach zagospodarowania przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu miasta zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,
- osiągniętych przez miasto oraz podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, które nie działają na podstawie umowy, o której mowa w art. 6f ust. 1, i nie świadczą takiej usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki, o którym mowa w art. 6f ust. 2, w danym roku kalendarzowym wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
- punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych, zawierające firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, adresy punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie miasta wraz ze wskazaniem godzin przyjmowania odpadów,
- zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495, z późn. zm.), zawierające firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres zbierającego zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz adresy punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego na terenie miasta;
j) dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych miasta w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym:
- możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, 4
- potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi,
- kosztów poniesionych w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych,
- liczby mieszkańców,
- liczby właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których miasto powinno podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12,
- ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie miasta,
- ilości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania odbieranych z terenu miasta;
k) zapobieganie zanieczyszczaniu ulic, placów i terenów otwartych, w szczególności przez: zbieranie i pozbywanie się błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości oraz odpadów zgromadzonych w przeznaczonych do tego celu pojemnikach ustawionych na chodniku;
l) utrzymywanie czystości i porządku na przystankach komunikacyjnych, którychwłaścicielem lub zarządzającym jest miasto oraz które są położone na jej obszarze przy drogach publicznych bez względu na kategorie tych dróg;
ł) określanie wymagań wobec osób utrzymujących zwierzęta domowe w zakresie bezpieczeństwa i czystości w miejscach publicznych;
m) zapobieganie bezdomności zwierząt na zasadach określonych w przepisach o ochronie zwierząt;
n) zapewnianie zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok bezdomnych zwierząt lub ich części oraz współdziałanie z przedsiębiorcami podejmującymi działalność w tym zakresie;
o) znakowanie obszarów dotkniętych lub zagrożonych chorobą zakaźną zwierząt;
p) nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przez określone w niej podmioty, tj. właścicieli nieruchomości, wykonawców robót budowlanych, przedsiębiorców użytkujących torowiska oraz zarządy dróg;
6) realizacja zadań wynikających z ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i
zbiorowym odprowadzaniu ścieków, a w szczególności:
a) analizowanie i opiniowanie zgodności taryf i wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych pod względem zgodności z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków,
b) weryfikacja kosztów przedkładanych przez przedsiębiorstwo wodnokanalizacyjne przy wniosku o zatwierdzenie taryfy, pod względem celowości ich ponoszenia,
c) przygotowywanie propozycji o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców usług,
d) analizowanie i opiniowanie obciążeń miasta, dokonywanych przez przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne, za wodę pobrana z publicznych studni i zdrojów ulicznych, wodą zużytą do zasilania publicznych fontann i na cele pożarowe oraz wodą zużytą do zraszania publicznych ulic i publicznych terenów zielonych,
e) informowanie mieszkańców o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w oparciu o badania przeprowadzone przez właściwe laboratoria Inspekcji Sanitarnej,
f) udzielanie zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków przedsiębiorcom zobowiązanym do uzyskania takiego zezwolenia,
g) analiza projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków, opracowanych przez przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjna i przygotowanie projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, obowiązującego na obszarze gminy, celem uchwalenia regulaminu przez Rade Miasta,
7) koordynowanie „akcji zima” oraz sprawowanie nadzoru nad jej należytym wykonywaniem;
8) nadzór nad wykonywaniem usług na rzecz miasta przez Zakład Oczyszczania oraz inne podmioty;
9) prowadzenie całokształtu spraw związanych z roszczeniami i odszkodowaniami, w związku z kolizjami na drogach miejskich lub ich stanem;
10) wykonywanie obowiązków zarządcy dróg gminnych, wynikających z ustawy o drogach publicznych, a w szczególności:
a) opracowywanie – wspólnie z Referatem Zagospodarowania Przestrzennego – projektów planów rozwoju sieci drogowej,
b) opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich,
c) pełnienie funkcji inwestora,
d) utrzymanie nawierzchni dróg, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
e) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
f) przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju,
g) koordynacja robót w pasie drogowym,
h) wydawanie zezwoleń na zajecie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,
i) prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz udostępnianie ich na zadanie uprawnionym organom,
j) sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad,
k) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego,
l) badanie wpływu robót drogowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
m) wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających,
n) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
o) przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg,
p) wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
q) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,
r) utrzymanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew i krzewów.
11) współpraca z Zakładem Energetycznym w zakresie budowy i modernizacji oświetlenia ulicznego;
12) nadzór nad konserwacja oświetlenia ulicznego;
13) prowadzenie i nadzorowanie inwestycji i remontów w Urzędzie;
14) prowadzenie Książki obiektu budowlanego dla budynków Urzędu;
15) bieżąca kontrola realizacji zawartych umów w zakresie remontów;
16) przygotowywanie (po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego) projektów uchwał w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku w mieście, określającego szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku w mieście, dotyczące:
a) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
- prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,
- uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
- mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
b) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach oraz liczby osób korzystających z tych pojemników;
c) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
d) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
e) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
f) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
g) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
17) przygotowywanie projektów uchwał w sprawach:
a) wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawek tej opłaty;
b) wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości;
c) określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
d) szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów;
e) określenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
18) prowadzenie ewidencji:
a) zbiorników bezodpływowych w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej,
b) przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej,
c) umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.