Zakres działań
Dorota Kembrowska
Do zadań Referatu Oświaty, Kultury, Zdrowia i Sportu należy prowadzenie spraw związanych z zadaniami miasta jako organu prowadzącego gminne przedszkola, szkoły i placówki oświatowe, sprawy związane z ochroną zdrowia, kulturą i sztuką oraz sportem, wypoczynkiem i rekreacją, a w szczególności:
-
przygotowywanie projektów uchwał w sprawie tworzenia sieci szkolnej z uwzględnieniem prognoz demograficznych, uwarunkowań społecznych, pedagogicznych oraz ekonomicznych;
-
przygotowywanie projektów statutów nowo zakładanych placówek oświatowych oraz propozycji zmian w statutach już uchwalonych;
-
przygotowywanie dokumentacji związanej z tworzeniem, likwidacją i przekształcaniem placówek oświatowych;
-
prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjum i przedszkoli;
-
przygotowywanie konkursów na stanowiska dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjum i przedszkoli;
-
prowadzenie spraw dotyczących dokonywania ocen dyrektorów placówek oświatowych;
-
prowadzenie całokształtu spraw związanych z procedurą awansu zawodowego nauczycieli;
-
analiza i opiniowanie arkuszy organizacyjnych szkół podstawowych, gimnazjum i przedszkoli;
-
zapewnienie bezpłatnego dowozu dzieci do i z placówek oświatowych, zgodnie z obowiązującymi w tej dziedzinie przepisami;
-
kontrola realizacji obowiązku nauki, prowadzenie dokumentacji oraz postępowania administracyjnego w tych sprawach;
-
realizacja zadań z zakresu pomocy socjalnej dla uczniów (stypendia);
-
wydawanie decyzji w zakresie dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych;
-
nadzór nad działalnością placówek oświatowych, dla których miasto jest organem założycielskim;
-
przygotowywanie analiz i opinii w sprawach związanych z planowaniem i wydatkowaniem środków finansowych przez placówki oświatowe;
-
realizacja zadań wynikających z ustawy o systemie informacji oświatowej oraz z rozporządzeń wykonawczych wydanych na mocy tej ustawy;
-
koordynowanie prac związanych z organizowaniem akcji "Lato w mieście" i "Zima w mieście", prowadzonej przez miejskie jednostki organizacyjne oraz inne podmioty funkcjonujące na terenie miasta, podejmujące działania w tym zakresie;
-
opracowywanie projektów aktów prawnych dotyczących tworzenia, łączenia, przekształcania i likwidacji miejskich instytucji kultury;
-
opracowywanie projektów aktów prawnych w sprawie powoływania i odwoływania dyrektorów miejskich instytucji kultury;
-
prowadzenie rejestru miejskich instytucji kultury;
-
prowadzenie całokształtu spraw związanych z organizacją imprez masowych i wydawaniem stosownych zezwoleń;
-
nadzór nad działalnością miejskich instytucji kultury (Miejskiego Ośrodka Kultury i Biblioteki Miejskiej);
-
przygotowywanie analiz i opinii w sprawach związanych z planowaniem i wydatkowaniem środków finansowych przez miejskie instytucje kultury;
-
koordynacja prac związanych z organizacją festynu miejskiego;
-
prowadzenie ewidencji miejsc pamięci narodowej;
-
opracowywanie projektów aktów prawnych dotyczących tworzenia, przekształcania i likwidacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej;
-
opracowywanie projektów aktów prawnych związanych z przeprowadzaniem konkursu na stanowisko kierownika zakładu opieki zdrowotnej;
-
opracowywanie aktów prawnych dotyczących powoływania i odwoływania oraz funkcjonowania rady społecznej przy publicznym zakładzie opieki zdrowotnej;
-
współdziałanie z zakładem opieki zdrowotnej w sprawie monitorowania stanu zdrowia mieszkańców miasta oraz potrzeb w zakresie organizacji opieki lekarskiej oraz opracowywania programów profilaktyki i promocji zdrowia;
-
wykonywanie czynności administracyjnych wynikających z zadań miasta na rzecz zwalczania gruźlicy i chorób zakaźnych oraz współpraca w tym zakresie ze służbą zdrowia i właściwym Inspektorem Sanitarnym;
-
przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących tworzenia lub likwidacji przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących tworzenia lub likwidacji jednostek organizacyjnych miasta, zajmujących się sprawami sportu i rekreacji;
-
przygotowywanie projektów statutów nowo powstałych jednostek oraz propozycji zmiany tych statutów;
-
opracowywanie projektów aktów prawnych w sprawie powoływania i odwoływania dyrektorów jednostek organizacyjnych miasta, zajmujących się sprawami sportu i rekreacji;
-
tworzenie warunków prawno-organizacyjnych dla rozwoju kultury fizycznej i rekreacji ruchowej;
-
inicjowanie działań na rzecz racjonalnego wykorzystania bazy sportowej i kulturalnej;
-
koordynowanie prac związanych z organizowaniem imprez sportowych;
-
prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych;
-
nadzór nad działalnością Integracyjnego Centrum Sportu i Rekreacji w Józefowie;
-
przygotowywanie analiz i opinii w sprawach związanych z planowaniem i wydatkowaniem środków finansowych przez ICSiR w Józefowie;
-
przygotowywanie projektów innych aktów prawnych podejmowanych przez organy miasta w sprawach będących przedmiotem działania Referatu, wynikających z przepisów szczególnych;
-
realizacja zadań wynikających z ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, a w szczególności:
-
organizowanie działalności w sferze zadań publicznych we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na zasadach i w formach określonych w ustawie,
-
prowadzenie postępowania konkursowego w celu wyboru oferty na prowadzenie działalności pożytku publicznego, a w szczególności:
-
organizowanie i ogłaszanie otwartego konkursu ofert na wspieranie i powierzanie realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie,
-
przedstawianie propozycji powołania komisji konkursowej oraz obsługa merytoryczno - techniczna tej komisji,
-
przygotowywanie projektów zarządzeń Burmistrza w sprawie powołania komisji konkursowej oraz w sprawie innych aktów niezbędnych do funkcjonowania tej komisji,
-
przyjmowanie ofert realizacji zadań publicznych wg wzoru określonego w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego,
-
rozpatrywanie wspólnie z komisja ofert według kryteriów określonych w ustawie,
-
zawieranie umów o wykonanie zadania publicznego wg wzoru określonego w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
-
-
kontrola i ocena realizacji zadania, w tym prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania oraz prowadzenie dokumentacji określonej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy,
-
przyjmowanie i analiza sprawozdań z wykonania zadania publicznego wg wzoru określonego w drodze rozporządzenia właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego,
-
przygotowywanie projektu rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w celu podjęcia uchwały przez Radę Miasta.
-