Zgodność
ZGODNOŚĆ Z OSIĄ PRIORYTETOWĄ
Przedstawiony cel ogólny oraz cele szczegółowe są zgodne z celami Osi Priorytetowej IV - Przejście na gospodarkę niskoemisyjną. W ramach osi priorytetowej projekt wpisuje się w cel szczegółowy 3: Lepsza jakość powietrza.
Projekt przyczyni się do realizacji wskaźników produktu. Cel szczegółowy 3 odpowiada Działaniu 4.3 Redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza. Głównym celem interwencji realizowanej w ramach działania 4.3 jest poprawa jakości powietrza poprzez zmniejszenie emisji zanieczyszczeń oraz gazów cieplarnianych pochodzenia antropogenicznego ze źródeł powierzchniowych oraz liniowych spowodowanych przez zwiększony ruch drogowy.
Działania o charakterze naprawczym i zapobiegawczym pogarszaniu się stanu powietrza stanowić będą inwestycje z zakresu przesunięcia międzygałęziowego ruchu odbywanego za pomocą motoryzacji indywidualnej na rzecz ruchu niezmotoryzowanego i komunikacji zbiorowej.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że projekt polegający na budowie ścieżek rowerowych wpisuje się w działania 4.3, cel szczegółowy 3, a tym samym realizuje cele Osi Priorytetowej IV – projekt przyczyni się do przesunięcia międzygałęziowego ruchu odbywanego za pomocą motoryzacji indywidualnej na rzecz ruchu niezmotoryzowanego (komunikacji rowerowej).
ZGODNOŚĆ Z ZASADAMI PROJEKTOWANIA UNIWERSALNEGO
Niniejsze przedsięwzięcie jest zgodne z zasadami projektowania uniwersalnego („Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępność dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2021”, Ministerstwo Rozwoju). Ścieżki rowerowe zostały w taki sposób zaprojektowane aby każdy zainteresowany mógł z nich skorzystać bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania.
Przedsięwzięcie spełnia reguły uniwersalnego projektowania w sposób następujący:
1.Użyteczność dla osób o różnej sprawności - infrastruktura powstała w ramach projektu będzie użyteczna dla osób o różnej sprawności. Po ścieżkach rowerowych, zgodnie z przepisami prawa, przemieszczać się mogą rowery. Jeżeli osoba niepełnosprawna będzie posiadała rower dostosowany do jej możliwości obsługi, taka osoba będzie pełnoprawnym użytkownikiem ścieżki rowerowej.
2.Elastyczność w użytkowaniu - występowała będzie swoboda w przemieszczaniu się po ścieżkach.
3.Proste i intuicyjne użytkowanie - wszędzie gdzie jest to możliwe, Wnioskodawca wprowadza proste i intuicyjne rozwiązania. Ścieżki rowerowe będą oznakowane w sposób zgodny z wymogami prawa. Dodatkowo przewiduje się oznakowanie ścieżek zgodnie z strategią ZIT. Dla użytkowników ścieżek oznakowanie będzie na tyle czytelne, zrozumiałe i przejrzyste, że poruszanie się po ścieżkach będzie intuicyjne.
4.Czytelna informacja -na każdym etapie komunikacji z odbiorcami będą oni otrzymywali czytelną informację o produktach projektu oraz źródłach finansowania projektu. Ponadto, zgodnie z zapisami w powyższym punkcie, przewiduje się czytelne oznakowanie ścieżek rowerowych.
5.Tolerancja na błędy - zakłada się również tolerancję na błędy użytkowników produktów projektu. Materiał, z którego zostanie wybudowana ścieżka rowerowa będzie na tyle trwały, że nie ulegnie zniszczeniu w przypadku ewentualnego wypadku komunikacyjnego z udziałem rowerzystów. Ścieżka zostanie wykonana zgodnie z wymogami prawa, również w zakresie technicznych właściwości jakim powinny odpowiadać ścieżki rowerowe. Gwarantuje to użytkownikom ścieżki bezpieczeństwo poruszania się.
6.Wygodne użytkowanie bez wysiłku - użytkowanie przedmiotów projektu nie będzie wiązało się z wysiłkiem.
7.Wielkość i przestrzeń odpowiednie dla dostępu i użytkowania – ścieżki rowerowe zostały zaprojektowane zgodnie z wymogami prawa oraz najlepszą dostępną wiedzą fachową w branży, a więc w taki sposób, aby można się było po nich bezpiecznie i swobodnie poruszać. Przestrzeń projektu zostanie zatem całkowicie dostosowana do poruszania się na rowerach.
8.Percepcja równości – na każdym etapie realizacji projektu nie będzie następowało jakiekolwiek rozróżnienie odbiorców oferty pod względem stopnia sprawności, płci czy też jakiegokolwiek innego kryterium.